RECENZE: Hrdinní Šerpové

Kniha Pohřbeni v oblacích vypráví příběh Šerpů Čiringa Dordže a Pemby Gjalje, kteří přežili jednu z nejhorších katastrof na osmitisícové karákóramské hoře K2. Toho osudného dne roku 2008 zahynulo 11 horolezců. Těm a dalším, kteří byli na velehoře zraněni, byly věnovány desítky knih, dokumentů a filmů.

Šerpům, kteří jako zázrakem přežili a ještě zachránili život mnoha dalším horolezcům, se nevěnoval vůbec nikdo. Pozornost západních médií byla směřována jen na horolezce. Ať už kvůli tomu, že novináři neovládají místní nářečí, nebo proto, že ani nemají zájem vystopovat vysokohorské pomocníky, kteří jsou většinou těmi nejdůležitějšími z celé výpravy. serpove

Změnit tuto skutečnost se rozhodla Amanda Padoanová spolu se svým bratrancem Peterem Zuckermanem. A proč se pro psaní knihy rozhodli zrovna tito dva? Amandě při této tragédii zahynul jeden z jejích přátel, Karím Meherbán. Sama Amanda má za sebou několik výstupů v Himalájích a Karákorámu a po smrti svého bratra v roce 2003 nacházela v horách klid a útěchu. Její bratranec, žurnalista, se jí rozhodl v pátrání a rozkrytí příběhu pomáhat.

Strhující drama zachycuje život Šerpů již od jejich nelehkého dětství. Tragédii, a vše, co jí předcházelo, nebo co se v jejím průběhu odehrálo, popisuje kniha velmi důvěryhodně, a to slovy nejen samotných Šerpů, ale také ostatních přeživších nebo i pozůstalých po obětech neštěstí. Žurnalista Peter Zuckerman si s příběhem doslova vyhrál. Navštívil samotné Šerpy a strávil spolu s nimi skoro dva měsíce vysoko v horách. Nebál se je vyzpovídat a jít tzv. až na dřeň.

Kniha je ojedinělou výpovědí o tom, jak fungují expedice do osmitisícových hor. A připomene nám, že jen malá chyba či zaváhání mohou způsobit nebývalou zkázu. V knize najdeme přehled lidí, kteří během katastrofy sehráli důležité role. Umožňuje nám také nahlédnout do fotografií ze života Šerpů, jejich dětství, fotek z expedicí atd.

Knihu poskytlo k recenzi KNIHCENTRUM.

Amanda Padoanová, Peter Zuckerman – Pohřbeni v oblacích. 2014. Nakladatelství JOTA. 302 stran

LENKA JURAČKOVÁ