Recenze: Hadrový panák – detektivka roku

Jedno tělo, šest obětí…

Více než tři sta padesát stran napětí a akce, to je Hadrový panák. Debut Daniela Colea si právem získal pozornost čtenářů ve více než třiceti zemích světa.

Jednoho dne je nalezeno tělo poskládané ze šesti obětí. Detektivové  Wolf a Bexterová začínají s vyšetřováním. Zanedlouho poté dostanou novináři fotky z místa činu spolu se seznamem dalších obětí. Na posledním místě je i Wolf. Najít vraha znamená objasnit vraždy, zachránit další lidi a především sám sebe.Hadrový panák - Daniel Cole

Danielu Coleovi se podařila vytvořit detektivní dvojice hlavních hrdinů, která se vám dostane pod kůži. Aniž by museli současně nebo v minulosti prožít problematický vzájemný vztah, panuje mezi nimi velmi hluboké intimní pouto. Jsou to kolegové, přátelé na život a na smrt, stejně jako jsou si svědomím a připomínkou lidskosti v marasmu vyšetřování vražd. Wolf i Bexterová přitom mají temné stránky, pro které je může okolí zatracovat, ale vy je budete milovat. Vědomi si svých nedostatků, stávají se silnějšími a urputnějšími ve své práci. Oba povýšili své povolání na poslání. Bexterová zde nezastupuje senzitivní ženský prvek nebo zranitelnost. Naopak je spíš odrazem pragmatičnosti a rozumu. Wolf, popoháněn neuzavřenou minulostí, je neřízenou střelou. Vlkem na lovu, který svým pudům podřídil jen své unikátní detektivní schopnosti a vše ostatní je jen v rukou osudu. Jeden druhého je  schopen obětovat pro dosažení spravedlnosti, stejně jako nasadit svůj život za ten jeho.  Tahle dvojka vás bude skutečně bavit.

Ženskou slabost a nevypočitatelnost tady skvěle zastupuje Wolfova bývalá žena. Reportérka a zhrzená exmanželka v jedné osobě, která se snaží za každou cenu přijít se senzací, což bývá v přímém rozkolu s tím, co by si policie přála. V koutku své novinářské duše zbývá jiskřička toho, co zbylo z jejího citu k Wolfovi. Emoce porcované mezi profesi a bývalou lásku dodávají novinářskému hyenismu lidskou tvář.

Dvojku hlavních detektivů doplňuje zbytek vyšetřovacího týmu, aniž by byla mord parta představována nutně jako směsice dvou superhrdinů a neschopného komparsu, jak tomu občas v detektivkách bývá. Naopak zdárně sekundují svérázným metodám Wolfa i drsné Bexterové.

Knižní klub

A pak je tu vražda. Několik vražd. Vlastně spousta vražd, až mne to nutí k zamyšlení, zda by příběh utrpěl, kdyby ubral na počtu mrtvol. Na jednu stranu počet těl demonstruje chladnokrevnost a genialitu vraha v jednom. Činí nebezpečí reálným a záměrně jej démonizuje zveličením za hranici uvěřitelného. Na druhou stranu musím uznat, že autorovi vystačily nápady na originální a neokoukané způsoby zabití až do poslední oběti. Takže přiznávám, že i přes skutečně masové vraždění jsem se tak trochu těšila na každou další mrtvolu, protože byla zárukou skutečně nápadité akční zápletky.

Počet obětí ovšem neznamená, že samotná konstrukce případu šla o žebrácké holi. Autor představuje geniálního vraha s velmi promyšleným motivem. Je celou dobu o několik kroků před policií a teprve v samém závěru začíná být trochu jasno. Naštěstí se ve složitých souvislostech autor neztratil a nenechal na holičkách ani svého čtenáře. Příběh graduje až do posledního okamžiku a až do poslední stránky neprozradí Daniel Cole víc, než je nezbytně nutné.

Velké sousto ponechané až do poslední kapitoly logicky zavdává pochybnostem, jak autor zvládne rozlousknout takovou nálož důkazů a skutečností. Levou zadní. Na objasnění celé zápletky je ponechán dostatek času i prostoru. Čtenář nezíská ani na okamžik pocit, že by něco prošvihl.

Stejně jako si pachatel hraje s Wolfem a šíří strach mezi svými potenciálními oběťmi, hraje si chladnokrevně autor i se svými čtenáři. Zježí jim chloupky na zátylku, zničí jim klidné spaní, ukradne jejich duši, aby je v závěru naporcoval jak obětního beránka.

Mě vzal Daniel Cole celý den, po který jsem nedokázala knihu odložit a přestat číst. Vzal mi kus srdce a ucpal ho Wolfem a Bexterovou. Ukradl mi duši, jejíž useknutý pahýl se toulá nyní kdesi v budoucnosti a vyhlíží pokračování.

Hadrový panák, Daniel Cole, Euromedia group, 2017

10
recenze-hadrovy-panakJedno tělo, šest obětí... Více než tři sta padesát stran napětí a akce, to je Hadrový panák. Debut Daniela Colea si právem získal pozornost čtenářů ve více než třiceti zemích světa. Jednoho dne je nalezeno tělo poskládané ze šesti obětí. Detektivové  Wolf a Bexterová začínají s vyšetřováním....