RECENZE: Gladiátor, který krvácí pro pobavení mocných

Bylo nebylo, v Malé Asii, v období 91 př.n.l., žil byl Brasidias, voják z povolání a syn vysokého úředníka, který byl neprávem odsouzen k trestu smrti. Kvůli otcově rozsudku se dostává Brasidiova rodina do potíží, Brasidias se ocitá v otroctví v Ravenně a stává se gladiátorem proti své vůli. Musí prolévat krev v aréně, aby se mohl vykoupit a vyhledat zbytek své rodiny z Milétu, která o jeho osudu pravděpodobně nic netuší.

Starověká Ravenna, starořímské tuniky, volné mravy, krvežízniví diváci gladiátorských vystoupení, bohémské hostiny, drsní a soutěživí šampioni, obchodování s krví a soudní pře, jejichž řešení plně závisí na libovůli jednotlivých soudců. V takovém světě se ocitnete při četbě historického románu Ve stínu arény.

Knihcentrum

Na přebalu knihy se píše: „Románový příběh je napsán tak, že čtenář bude váhat, zda četbu přerušit.“ Platí to v tom smyslu, že nejlépe uděláte, když budete číst na lačno. Tvrdé údery mečů si každou chvíli vybírají svou krvavou daň, zacházení s otroky a především s otrokyněmi také odpovídá dobovým reáliím.

Velkým kladem knihy je hlavní hrdina Brasidias. Kultivovaný vzdělaný voják z vybrané rodiny se vinou neštěstí ocitá v kůži gladiátora a je nucen žít úplně odlišný život, než na který byl zvyklý v armádě. Hnusí se mu bojovat a zabíjet pro pobavení druhých a není vůbec soutěživý jako ostatní gladiátoři. Jeho neustálé odmlouvání trenérovi a pánovi gladiátorské školy je velmi zábavné, až absurdní. Vydrží mu jeho nezlomné odhodlání nepodlehnout prostředí, ve kterém morálka peněz přebíjí všechny ostatní hodnoty? Osvobodí se a najde svou ztracenou rodinu?arena

Autorka knihy Ivana Špičková používá velmi popisný styl, v níž každý detail má své místo. Když se otrokyně Ziaka, přítelkyně Brasidia, vydává do města na nákupy se svou kamarádkou Olympiadou, Špičková jim do úst vkládá veškeré drby a dialogy, které si takové dvě ženy na náměstí mohly v tehdejší době vyměnit. Popisuje každý hrníček, na který padne jejich oko; také můžete sledovat chování obchodníků a život ve městě. Je to velmi zajímavé jako sonda do života tehdejších lidí, jejich uvažování a možností. Velká popisnost však chvílemi může nudit. Nakolik věrohodné jsou to popisy, to nechám na posouzení čtenářů, nesmíte ale zapomínat, že je to přese všechno hlavně fikce, založená sice dobových reáliích, ale přesto fikce. Zda v minulosti existovaly podobné charaktery, které jsou v příběhu vykresleny, je otázkou. Na věrohodnoti jim však přidává, že ačkoli s většinou hlavních postav doslova souzníte, také mají za sebou určité poklesky a dělají věci, za které se stydí, nejsou tedy černobílí.

Vzhledem k množství použitých latinských výrazů a názvů by nebylo na škodu na konci knížky zařadit menší slovník. I když není příliš složité uvedená slova pochopit z kontextu nebo si je vyhledat jinde, toto mi pro drobné upřesnění v knize chybělo. Je trochu rušivé muset odbíhat s rozečtenou knihou v ruce k slovníku.

Knihu doporučuji všem milovníkům historických románů, antiky a antické filozofie, starořímské módy, vůně ručně opisovaných svitků a soubojů na život a na smrt. Opravdu, kam se hrabe film Gladiátor – kniha se filmu velmi podobá množstvím akce, naturalistickými popisy a velkými tématy, která zpracovává. Je velmi zajímavé se dívat, s jakou vervou Brasidias bojuje, aniž by se vzdával svých ideálů.

O autorce: Ivana Špičková (nar. 1968) se věnuje psaní románů z prostředí antického Řecka, na jehož historickém pozadí píše příběhy lidí, kteří vás uhranou svým vnitřním nastavením, způsoby zacházení s morálkou a spravedlností, které jsou tolik podobné našim. Přináší pohled do intimní historie hrdinů, kteří přes bariéru dlouhých staletí mají co říci člověku 21.století, koneckonců, jsou to naši staroevropští pra pra pra…dědové a prabáby, od jejichž odkazu se stěží lze odtrhnout.

První román Slovem a mečem Špičková vydala r. 2010, na křídlech úspěchu o čtyři roky později vychází již zmíněná kniha Ve stínu arény a Ztraceno v písku. Můžeme se také těšit na volné pokračování knihy s názvem Bohové Efesu, které vyjde na jaře příštího roku.

Knihu poskytlo k recenzi KNIHCENTRUM.

Ivana Špičková – Ve stínu arény. 2014. Millennium Publishing. 300 stran

PAVLA KAMEŠOVÁ