Recenze: Ghost in the Shell na DVD

Scarlett Johansson plays The Major in Ghost in the Shell from Paramount Pictures and DreamWorks Pictures in theaters March 31, 2017.

Název filmu, který měl u nás premiéru 30. března tohoto roku, upomíná na mangu vytvořenou Masamunem Širóem, která začala vycházet v roce 1989. Ghost in the Shell se dá volně přeložit jako Zásahová obrněná pořádková jednotka. Tato manga (japonský komiks) byla dvakrát zfilmována v podobě anime filmů a kreslených seriálů. Zároveň se jí inspirovaly i tři počítačové hry. V roce 2016 se filmový svět dozvěděl, že se chystá holywoodské zpracování. Hlavní hrdinkou, velitelkou Sekce 9, která se stará o nejhorší kyberzločiny, se stala Scarlett Johansson. Po jejím boku se pak ve vedlejších rolích představil například Takeši Kitano, Pilou Abaek nebo Juliette Binoche. Tento futuristický snímek, plný kyberpunkové stylistiky, si pod svá křídla vzal Rupert Sanders (Sněhurka a lovec). Tento film nedávno vyšel na DVD a my se na něj podíváme.

Společnost je závislá na technologiích víc než kdy předtím. Člověka lze upravovat prostřednictvím kybernetiky. Firma Hanka Robotics vytváří syntetické vojáky s lidským mozkem a tvoří tak supervojáky. Major Mira Killian je první svého druhu. Když její fyzické tělo zemře, její mozek stále žije a tak se jí společnost Hanka Robotics ujme a udělá z ní prvního a elitního syntetického vojáka.

V první řadě je nutné říci, že tento film je tak futuristický, jak jen může být, a svět, ve kterém se každý člověk vylepšuje a nechává si například transplantovat kyber játra, aby mohl neomezeně chlastat, se všem nemůže zákonitě líbit. Je to hodně stylizovaná záležitost. Prvotní scény filmu ale naznačují jasnou linku. Máme tu na jedné straně kyberzákon prezentovaný skupinou elitních „policistů“, kteří pracují v kooperaci právě s korporátem Hanka Robotics. Na druhé straně jsou tu klasičtí padouchové, kteří věří v převrat. Zároveň je zde od počátku jasná druhá linka, ve které se budeme zabývat životem Miri. Ta se ani rok po transplantaci svého mozku do syntetického těla nedokáže vypořádat s tím, že je vlastně napůl robot, a cítí ztrátu své vlastní identity. Její paměť je také napůl syntetická a má tzv. kybermysl, která ji dokáže propojit s celým systémem. Bohužel si nepamatuje na svůj předchozí život.

Recenze: Ghost in the Shell na DVD

Začátek filmu diváka vcelku rychle vžene do děje. Major a jeho skupina hledá padoucha, který se snaží zničit společnost Hanka Robotics. Holywoodskému štábu se rozhodně nedá upřít fakt, že film vypadá skvěle. Převedení světa dnešního do toho futuristického, kyberpunkového nevypadalo nikdy lépe. Co mě však trochu schází, je větší provázanost příběhu. Nejedná se o klasický marvelovský snímek, ve kterém na sebe jednotlivé děje krásně navazují. Postava Majora Miri je dle mého názoru dobře ztvárněna, ale má rozhodně větší potenciál. Linky, ve kterých řeší svou identitu, jsou uměle napasovány na tu hlavní dějovou linku, která má být akční kriminální podívanou. Ta je posléze díky tomuto ruchu degradována a chybí jí odvázanost.

Když už se akce pořádně rozjíždí a tým nalézá padoucha Kuzera, tak se  zase rychle utne. Od poloviny filmu začíná konspirační odkrývání vzniku Majora Miri. Film je směsicí akce a zároveň psychologického thriller,u v němž ale tyto dva žánry netvoří sourodý prvek. Místo plnohodnotné akce, která by podle mého názoru byla nejlepším řešením, je z filmu spíše technologický benchmark, kde se klade důraz na každý detail a nad vším jiným převažuje stylistika.

Jakoby nešlo o to, o co by mělo jít. Divák je zmatený tím, že očekává akci a dostane směsici jednoduché akční kriminálky říznutou s psychologickým dramatem (který hraje prim). Důležité zde nejsou akční sekvence nebo vytříbené dialogy, ale spíše důraz na stylistiku. Z pohledu nezaujatého diváka, kterým jsem i já, se jedná o rozporuplný film, který však doporučuji všem, kteří mají rádi něco nového a nebojí se kyberpunkově futuristického filmu, ve kterém krásná Scarlett Johansson hledá svou vlastní identitu. Pro fanouška manga komiksu možná zklamání, to však nemohu posoudit. Pro mě brilantně stylisticky zvládnutý film, který ovšem postrádá pevnou dějovou linku.

DVD, které si můžete zakoupit zde, obsahuje řadu bonusového materiálu, film o filmu nebo zamyšlení nad spojením člověka a stroje.

autor: Tomáš Smutník