RECENZE: Filip Topol coby Michal David undergroundu

I tak se přezdívalo Filipu Topolovi, zakladateli skupiny Psí vojáci. S Michalem Davidem je pojilo asi jediné – oba byli mluvčí určité kultury. Zatímco Michal David zastupuje kolotočáře bez  vkusu, Filip Topol byl jedním z mluvčích nespokojené generace, přestože o tuhle pozici nikdy nestál. Nikdy se nesnažil být ničím jiným než klavíristou. Odmítal i pozici rockera navzdory svým divokým vystoupením. Nedělal nic víc, než že ve svých textech specifickým projevem během vystoupení předkládal jeden příběh. Nijak výjimečný, o to víc lidský, opravdový bez patosu a příkras. Takovej barevnej vocas letící komety. Tak charakterizoval část svého života. Ve skutečnosti takový byl celý jeho život. A takový je i dokument o jedné z nejvýraznějších postav českého undergroundu.

TBVLK 01Dokumenty obecně nepatří mezi nejpřitažlivější filmové žánry. Biografické dokumenty nejsou výjimkou. Není divu. Těžko nalákáte příznivce Michala Davida na film o Psích vojácích. Aby takový dokument zaujal širší publikum, musí nabízet neotřelý způsob vyprávění, nebo se zaměřit na neobyčejně zajímavou postavu. Režiséru Václavu Kučerovi se povedlo obojí. A to přesto, že ztvárněním dokumentu zůstává velmi při zemi. Režisér neměl ambice, aby vytvořil originální snímek, přesto mezi biografickými dokumenty nabízí více, než většina z nich. Víc než na známá životní fakta se zaměřil na nitro postavy. Povedlo se mu nesklouznout k přílišné společenské a politické kritice, která se v případě Filipa Topola nabízela. Skrze dokument pouze nechává znovu promlouvat jeho hudbu, jeho texty a divákovi po chvíli nepřijde, že sleduje dokument, ale vkrádá se mu pocit, jako by se díval na drama. Na celistvý příběh člověka, který měl co říci. Od jeho zrození až po předčasný konec.

Nápad natočit film o Filipu Topolovi se zrodil před dvěma lety, když se Psí vojáci po pětatřiceti letech rozpadli. U zrodu nápadu stál manažer Psích vojáků a bývalý kytarista Už jsme doma Romek Hanzlík. On také film uvedl při premiéře v kině Aero. Ani on, ani nikdo jiný z tvůrců tehdy netušili, jak náročná práce je čeká. Na dokumentu je to znát. Posbírat takové množství materiálu a poskládat ho do smysluplného celku, to zaslouží uznání. Výrazný podíl na tom, že se z Letící komety stal víc než jen dokument, má střih Viléma Šraila. Nesklouznutí k patosu, ke glorifikaci Topola, dělá z dokumentu uvěřitelný příběh opravdového člověka. Díky tomu není jen hezkou vzpomínkou těch, kteří Psí vojáky nebo alespoň koncert samotného Topola viděli, ale odkazem i pro další generace. Připomenutí jakTBVLK 02 výraznou postavu undergroundu jsme měli. A skutečně si v hudební historii nemohu vzpomenout na jedinou kapelu, jediného hudebníka, jejichž tvorba by se dala přirovnat k Psím Vojákům, k Filipu Topolovi.

Uměl být na koncertech od krve jako kdysi Iggy Pop, opít se jako Amy Winehouse a skákat po klavíru jako Bruce Springsteen, přesto byl jedinečný. Netoužil po slávě ani penězích. Obětoval se muzice a taky trochu chlastu. Přesto právě z jeho slov můžeme slyšet slova, že „střízlivost je nejsilnější drogou.“ Byl inteligentní, skromný a nadaný. Nepotřeboval skandály ani tuny drog. Stačilo pár piv a publikum, kteří budou ochotni poslouchat jeho zpověď. Vytvořil unikátní dílo, které, ať už se nám líbí nebo ne, je výpovědí o určité době a lidech, kteří v ní žili. Takovej barevnej vocas letící komety mnohým pomůže si vzpomenout a mnohým otevře oči, že máme víc než jen Michala Davida.

Nikdy jsem nebyl na koncertě Psích vojáků. Ani jako pravidelný návštěvník Eurotrialogu v Mikulově jsem nevyužil možnosti vidět alespoň samotného Topola, který tam každý rok v průběhu festivalu měl koncerty v Ditrichštejnské hrobce, kde hrál na varhany. Až teď, když jsem viděl Letící kometu, jsem si uvědomil, jak velkou chybu jsem udělal. A tak děkuji tvůrcům, že díky jejich dokumentu jsem alespoň trochu mohl zažít tu jedinečnou atmosféru koncertů Psích vojáků. Vnitřní sílu, krásu a vtip Filipa Topola.

Takovej barevnej vocas letící komety
Premiéra: 24.9.2015
Dokumentární