RECENZE: Dům v Bretani jako audiokniha

Nemám ve zvyku číst anotace. Ani tady jsem to neudělala a tak Dům v Bretani pro mě byl čistokrevným posluchačským požitkem. A mohu říci, že takový emoční  kolotoč  jsem už dlouho u žádné knihy nezažila. Marta Davouze stvořila svým osobitým, vtipným a vybroušeným stylem hrdinku, kterou v jednu chvíli budete milovat k zbláznění, abyste ji za pár vteřin z hloubi duše nenáviděli.

Nu dobrá, pojďme se ale nejprve podívat na anotaci, kterou jsem četla až po doposlechnutí této báječné audioknihy, kterou pro autorku namluvila Daniela Kolářová.dum

Humorná knížka Dům v Bretani zachycuje barvité příběhy autorky poté, co začala žít ve Francii. Do té doby typická Pražačka se v poměrně pokročilém věku musela přizpůsobit naprosto odlišnému životnímu stylu v prostředí bretaňského venkova. Stala se trochu námořnicí, trochu farmářkou, trochu hoteliérkou, to všechno zprvu bez znalosti francouzského jazyka, což samo o sobě přinášelo nejednu komickou situaci. Autorčin zápas s domem, v němž se většina příběhů odehrává, nespočíval jenom v obtížné renovaci starobylých ruin, ale rovněž v nalezení jeho kulturního smyslu.

Stoprocentně:

–         barvité příběhy (bezpochyby, každá věta je tak vybroušená, že milovník češtiny jásá!);

–         humornost (téměř celou dobu jsem chtě nechtě měla na tváři úsměv, takový jemný, šťastný…);

–         nalézání kulturního smyslu (to hlavní hrdinka zvládla s bravurou Betty McDonaldové);

–         naděje! Protože i v šestapadesáti letech můžete nejen nalézt lásku, ale přestěhovat se tisíce kilometrů od Prahy.

Příběh vypráví o tom, jak se někdo vzepřel osudu či spíše vzal do rukou všechno, co mu osud nabídl. A tak jsme svědky úžasné životní přeměny, kdy s hlavní hrdinkou souzníte v jejím nadšení, v jejích obavách i v jejích nadějích. Najednou jste také majitelkou středověkého domu ve francouzské Bretani, s mužem, který je napůl námořníkem.

Ovšem Marta Davouze umí něco úžasného. Dokázala, že se tiše a plíživě stala hlavní hrdinka velmi nepříjemnou. Ano, báječné a skvělé je popsání třeba Maroka, místního chaosu a špíny, tolik příměrů a šťavnatého popisu… Soužití s francouzským námořníkem i kočkou, slepicemi nebo pávem! Všechno vidíte před sebou v živých barvách! Skvěle popsala rodinné narozeniny nebo plavbu po luxusní lodi, ale právě tam se to stalo. Z té hrdinné ženy se v mých čtenářských očích stala podivná snobská žena. Krajně nepříjemná… povýšená, drzá, pohrdající… ale možná za to mohla loď plná anglických důchodců… Rázem se mi poslech stal vyloženě posluchačsky nepříjemný. Najednou mi začaly vadit časté fráze v angličtině nebo francouzštině, přičemž u angličtiny byl vynechám překlad.

Není to škodu, je to naopak báječné oživení českého textu pro někoho, kdo anglicky umí.  Předpokládám, že mnoho čtenářů nebo posluchačů anglicky neumí a potom se tyto vsuvky stávají v množství, v jakém jsou, spíše rušivé. Naopak třeba francouzština mě bavila… jen zvukomalebně.  Obávám se, že jistí čtenáři by se mohli začít v tuto chvíli ztrácet, ztrácet děj, zájem a mít pocit, že jsou v celém příběhu jako páté kolo u vozu. Nutno říci, že v průběhu poslechu se tento pocit opět zmírnil a nakonec jsem se s autorkou a Domem v Bretani rozešla v dobrém. Ale je to tak úžasný a barevný audio zážitek, že to z celého příběhu tvoří ideální čtivo nebo poslech na letní dovolenou.

Každopádně klobouk dolů před paní Kolářovou, která knihu opravdu skvěle namluvila i s těmi všemi multijazykovými vsuvkami.

A před autorkou, protože takhle si umět hrát s jazykem – neuvěřitelné!

Audioknihu Marty Davouze vydalo nakladatelství Mladá Fronta v Tympanu. Koupíte na portálu Audiotéka.cz, kde nedávno také vyhrála zvláštní cenu poroty.

RENATA PETŘÍČKOVÁ

7
recenze-dum-bretani-audioknihaMarta Davouze stvořila svým osobitým, vtipným a vybroušeným stylem hrdinku, kterou v jednu chvíli budete milovat k zbláznění, abyste ji za pár vteřin z hloubi duše nenáviděli.