Recenze: DNA – neviditelné dědictví, které nelze odmítnout

Yrsa Sigurdardottir je nekorunovanou královnou islandské krimi. Svým vypravěčským umem si získala i srdce českých čtenářů. Nyní se je rozhodla potěšit detektivní thrillerem DNA. Jde o první díl trilogie, ve kterém hlavní roli bude hrát dvojice vyšetřovatelů.

Freyja je dětská psycholožka a Huldar zkušený kriminalista. Oba jsou profesionálové na slovo vzatí. Freyja se věnuje dětským obětem trestných činů. Právě citlivým a profesionálním přístupem dokáže tyto často jediné očité svědky přimět ke klíčové výpovědi. Huldar je stará škola a jak už to bývá, nejlepší ze sboru. I když mu moderní technologie nic neříkají. Ve svém vlastním životě jsou oba spíš amatéři.

Ústřední dvojice hrdinů by měla být lákadlem, proč se těšit na další dva díly trilogie. Jejich vztah skončil hned, jak začal a za celou knihu se nikam neposune. Nevyužitý zůstal i potenciál jednotlivých postav. I když Huldar vyšel hůř než Freyja. Její soukromý marast je přeci jen hmatatelnější i díky rozkrytí rodinných souvislostí. Huldar zůstává velkou neznámou. Nijak se čtenáři nepřiblížil, nezískal si ho. Snad si chtěla autorka ponechat nějaký trumf v rukávu pro pokračování v druhé knize. Uvidíme.

Čím si čtenáře rozhodně získala a v čem nezůstala nic dlužna je samotný příběh. Yrsa Sigurdardottir je skutečně královna krimi a napětí. Od prvních stránek své čtenáře napíná a svíravý pocit strachu umě stupňuje s každou další kapitolou. V DNA je nejistota a napětí po celou dobu doslova hmatatelná. Čtenář drží krok s policií, zatímco vrah je vždy o několik kroků napřed.

Hned v úvodu knihy je vražda. Bestiální msta, jejímž jediným svědkem je malá dcerka oběti. Vyšetřovatelem je samozřejmě Huldar a holčičky se ujímá Freyja. Brzy následuje druhá vražda. Podivné okolnosti se vynořují stejně jako tajemství z minulosti.

Většinu času se případ nijak neposunuje. Až do poslední chvíle vlastně policie netuší souvislosti mezi jednotlivými případy. Na rozuzlení si musí počkat až na samý závěr knihy. Finále vygraduje skutečně ve zběsilém tempu a v jeden okamžik je odhalen motiv včetně všech souvislostí. Nutno podotknout, že autorka si nic nenechává pro sebe a v ničem není čtenáři nic dlužna. I přes instantní pointu nejde čtenář spát s prázdným žaludkem. Yrsa ho totiž na každé stránce krmí skutečně poctivou porcí napětí. DNA

Dna je detektivním thrillerem. Milovníci detektivek vytuší, že nelze knihu jen tak bez následků zaškatulkovat. Yrsa si hraje s nervy čtenáře se zručností mistrovských vypravěčů. Své pověsti je až do poslední stránky věrna. Krimi žánr jen dává strachu reálné kulisy a tím se dostává snáz každému pod kůži.

Pro další pokračování je to jistě zajímavým příslibem. Yrsa Sigurdardottir dává to, co od ní čtenář očekává bez zakolísání. Je tedy jisté, že i další knihy z trilogie si budou chladnokrevně pohrávat s nervovým systémem a husí kůží každého, kdo vezme knihu do ruky.

Slabinou i příslibem je prozatím nevyužitý potenciál Freyji a Huldara. Jejich postavy by si zasloužily mnohem víc pozornosti, aby pro sebe dokázaly ukrást část zájmu. Poněkud retro policista Huldar oplývá některými zajímavými výstřednostmi, které maskují jeho vnitřní nejistotu. To se neodrazí v samotném příběhu a nepřispívá to k zápletce. To je čtenáři oznámeno spíš jako jméno na navštívence.

Metafora

Freyjina rodinná konstelace dáví příběhu mnohem víc. Klidně by mohla kniha stát pouze na ní coby hlavní hrdince. Pokud je jednou z dvojice, zadarmo veze Huldara. Jako dvojka tedy prozatím moc nefungují. Alespoň ne tolik, aby udělali promo druhému pokračování. To musí obstarat DNA jako celek.

V globále totiž funguje víc než dobře. Autorka umí získat čtenářovu pozornost a udržet jí až do poslední stránky. Jde o neobyčejně napínavé vyprávění, kořeněné dávným tajemstvím, brutálním vrahem a nebezpečím plížícím se svým obětem v patách.

Dna, Yrsa Sigurdardottir, Metafora, 2017

8
recenze-dna-neviditelne-dedictvi-ktere-nelze-odmitnoutDávné tajemství, nový tým a několik brutálních vražd, jejichž jediným svědkem je malá holčička.