RECENZE: Dívka, která si říkala Tuesday si nebere servítky

Tuesday měří sto padesát cenťáků, žije v londýnském podzemí a masakruje partičky místních kriminálníků na potkání. Když pomineme reálnost těchto faktů, jedná se o celkem čtivou knihu.

Tuesday je šikovná. Umí to s počítačema. A to pořádně. Má jasný plán a cíl. Její tělo normálně funguje, i když je uvnitř tak trochu mrtvá.

Od prvních kapitol čtenář dumá nad tím, kde se tahle podivná existence vzala a o co jí jde. Podzemní tunely, kterými je očividně Londýn hustě protkán, má naprosto zmáknuté. Nezasvěcený se nestačí divit, co všechno se pod touhle britskou metropolí nachází. I pro lidi znalé Londýna bude tahle kniha obzvlášť lahůdkou. Stephen Williams, kromě psaní textů pro slavnou kapelu provozuje také stavební firmu. Právě díky této činnosti měl možnost nakouknout pod pokličku podzemního Londýna.

Tuesday živě komunikuje se čtenářem a je i poměrně vtipná. Její  vtípky se vám ovšem zabodají do kůže jako žiletky a ne každý to ustojí.

„Plácne si se svým tupějším klonem a začne pomalu postupovat směrem ke mně. Ostatní ho následují, jako by byli přivázaní na šňůrce. Už jsem se vám svěřila, že tyhle borce přímo miluju? Když jsou v houfu, všichni mají drsný výraz a prázdný pohled. Kdybych ale jednoho z nich potkala v neděli samotného před kostelem a podala mu letáček, nejspíš by jen slušně poděkoval.

Teda ne abyste si mysleli, že jsem nějaká pánbíčkářka, to fakt ani omylem. Radši bych si nechala vrtat zuby, než abych si klekla na kolena před nějakým debilním knězem. Míním to tak, že bez party v zádech jsou to jen synkové vypatlaných matek, kteří mají intelekt boxovacího pytle.“

960_divka_ktera_si_rikala_tuesday_web

V jako každém správném thrilleru, ani zde nechybí policista, který jde po pachateli. Respektive pachatelce. Inspektor Loss má samozřejmě k ruce šikovnou asistentku. Jsou našemu úternímu děvčeti v patách, ale ona jako by byla stále o krok napřed. Brzy se ukáže, že s ní má detektiv společného více, než si myslel a děj začne gradovat. Ne, že by těmhle strážcům zákona vadilo, že někdo kosí nejhorší gangstery ve městě a zveřejňuje videa z těchto krvavých orgií kde se dá, ale přeci jen, když v nejdrsnější části Londýna začnou vycházet oběti trestných činů do ulic, je potřeba dostat situaci pod kontrolu.

Autor částečně reaguje svým textem na nepokoje, které se strhly v Londýně v roce 2011, když policie zastřelila při pokusu o zatčení muže. Drsné sídliště Broadwater Farm v severním Londýně, kde tento muž bydlel, bylo ještě nedávno považováno za nejhorší místo k životu v tomto městě. Stejné sídliště s vysokovou kriminalitou nám pan Williams vystavěl i v příběhu dívky Tuesday.

Domino knihy

Jak sám autor uvádí, příběh Tuesday touhle knihou zdaleka neskončil. Uvidíme, jestli vytvoří trilogii stejně jako jeho kolega Stieg Larsson, se kterým je tolik srovnáván. Těžko říct, jestli by Tuesday převálcovala Lisbeth Salanderovou. Kdyby ji dostala do podzemí, měla by navrch jednoznačně.

Leona Šťávová

Dívka, která si říkala Tuesday, Stephen Williams, Domino knihy, 2016

8