RECENZE: David Mitchie a Kouzelník z Lhasy

Kouzelník z Lhasy

David Mitchie tu dle mého názoru napsal trochu jinou knihu, než byla jeho Dalajlamova kočka, ale i tato kniha si zaslouží pozornost, protože takhle psanou knihu „stylem každej pes, jiná ves,“ jsem ještě nečetla. Navíc se opravdu zdá, že autor takhle zmatečně a podivně postupoval schválně.

Jeho snahu jsem pochopila až ke konci knihy a i když jsem musela říct „jo ahá, no tak to je zvláštní nápad“, přesto si nejsem tak úplně jistá, zda-li jeho postup nebyl k inteligentnímu čtenáři méně uctivý. Ale zase touto knihou oslovil třeba člověka, který se s podobným duchovním tématem setkává poprvé nebo někoho, kdo má rád spíše oddechové čtení.

Problém je ve dvou liniích, které se k sobě vůbec nehodí. Zdánlivě.

Alespoň zdánlivě. Kniha plná naprosto nečekaných zvratů. Něco si o ní v jednu chvíli myslíte, vzápětí vás ale vyvede z omylu. Je to celkem nepředvídatelná kniha na straně jedné, na druhé straně tu hlavní hrdina rozvíjí myšlenky a teorie, které posléze dojdou naplnění snad až neuvěřitelným způsobem a jeho životní události jsou až okatě ideální. Hlavní hrdina ve svém typicky konzumním, ba až odporně konzumním životě, našel hluboké linie buddhismu, které nám ukazují, jak různé mohou být naše žité životy. Ten minulý a ten současný.

Čtenáři tady defilují před očima v první řadě pěkné, hluboké a napínavé příběhy mnichů, utíkajících ze svého kláštera před Rudou armádou a na straně druhé plytký příběh vědátora a jeho vínem ovíněné přítelkyně, tzv. „milovnici vína“. Popravdě, víno mám ráda, ale tady stačilo, abych na ty věčné skleničky už od rána a bezduché popisy sexuálních radovánek obou aktérů, začala být alergická. Definitivně jsem tuhle vedlejší linku odepsala ve chvíli, kdy se ti dva navzájem pouráželi kvůli nevyřčeným hloupostem, milá dáma odjela na předražený vinný kurz, kde se hned zkraje vyspala s instruktorem a ještě to zapírala. Tak jestli tohle byl záměr autora, tak jedině v tom, aby co nejvíc vynikla prostoduchost dnešního duchovního života vedle té až příliš hluboké, pro dnešní svět až nepraktikovatelné hlubokosti buddhistických mnichů.

Dalajlamova kočka se mi upřímně líbila mnohem víc. Byla čistší, vrnivější, hladivější, víc průzračná a měla prostě lepší děj. Kouzelník z Lhasy mi buď přijde jako dílo vařené z vody, psáno horkou jehlou nebo jsem zcela nepochopila jeho význam. Důvody proč tu autor postavil tak odfláknutý příběh vedle příběhu nesmírně hlubokého a cenného. Možná je americký čtenář jiný a potřebuje takovouto limonádovou ránu do hlavy, aby se mu rozsvítilo.

To je jediné, co mě napadá. Že to bylo schválně. Přesto, když vydržíte do konce, velmi hezky autor finišuje.

Závěr tomu napravuje reputaci

V průběhu čtiva určitě tušíte, jak asi příběh dopadne, ale přesný styl propojení zůstává do poslední chvíle skryt a musím říci, že tady si David Mitchie reputaci napravil. Velmi mistrně tu šílenou limonádu spojil s hlubokým příběhem a i když ne vždy působí uvěřitelně, alespoň dává smysl a je logický. A také dojme. Ano, na konci této knihy zažijete velmi hluboké emoce, které určitě zůstanou dlouho po přečtení knihy. Musela jsem si na tento milý a hluboký závěr počkat skoro celou knihu, ale stálo to za to.

O autorovi

David Michie již řadu let seznamuje čtenáře uspěchaného západního světa s buddhismem, a to formou esejistickou i beletristickou. Michieho tituly Buddhismus pro zaneprázdněné, Pospěš si a medituj a Proč je bdělá pozornost lepší než čokoláda byly přeloženy do mnoha jazyků včetně češtiny. Celosvětový úspěch sklidila i jeho mistrovská série Dalajlamova kočka.

David Michie se před čtenáři neskrývá za spisovatelským stolem. Pořádá populární semináře o meditaci a o práci s myslí, pravidelně vystupuje na významných humanitárních konferencích, spolupracuje s neziskovými organizacemi a přispívá do periodik, jako jsou The Daily Telegraph nebo USA Today. Na webové stránce www.davidmichie.com najdete jeho blog, ve kterém se pravidelně zaobírá problematikou bdělé mysli a příbuznými tématy. David Michie se narodil v Zimbabwe, studoval v Jižní Africe, žil v Londýně a nyní bydlí s rodinou v australském Perthu.

Vydalo nakladatelství Synergie Publishing SE, 2015, www.synergiepublishing.com

5
recenze-david-mitchie-kouzelnik-z-lhasyV průběhu čtiva určitě tušíte, jak asi příběh dopadne, ale přesný styl propojení zůstává do poslední chvíle skryt.