Recenze: Čtvrtá oběť rituálních vražd v thrilleru Petera Maye

Peter May získal celosvětové renomé šestidílnou sérií thrillerů, jehož hlavními hrdiny jsou mladý čínský komisař Li Jen a americká soudní patoložka Margaret Campbellová. Audiokniha Čtvrtá oběť   je druhým dílem této úspěšné série, která si získala své věrné fanoušky i mezi českými čtenáři. Do napínavého thrilleru se můžete zaposlouchat prostřednictvím hlasu Martina Myšičky a Jany Plodkové.

S oběma hlavními hrdiny, detektivem Li Jenem a patoložkou Margaret,  se setkáváme nad tělem oběti, která má svázané ruce, na krku hanlivý nápis a hlavu daleko od těla. . Zdá se, že v Pekingu řádí sériový vrah, který si libuje v rituálních vraždách. Právě čtvrtá vražda nezapadá přesně do modu operandi a vše nasvědčuje tomu, že všechno je přeci jenom trochu jinak. Jde o amerického občana čínského původu, a tak je mladému vyšetřovateli Li Jenovi důrazně doporučena spolupráce s patoložkou Margaret Campbellovou. Jejich milostný vztah byl nedávno okolnostmi bolestivě ukončen a v obou se perou emoce s rozumem a povinností.

Kulisy příběhu tvoří ozvěny čínské kulturní revoluce, která poznamenala celou zemi stejně jako osudy všech lidí. Zdá se, že zČtvrtá oběť ní vychází i motiv rituálních vražd. Vyšetřovatelé pomalu rozplétají dávný příběh, kdy historie zavřela obě oči a dala průchod zvěrstvům, které dodnes leží jako temný stín nad celou Čínou. V jednu chvíli získáte pocit, kterého se bojí všichni čtenáři detektivek, víte příliš brzy, kdo je vrah. To byste ale hrubě podcenili vypravěčské umění Petera Maye. Oproti poměrně přímočaré a předvídatelné první třetině knihy, je zbytek nabitý náhlými zvraty. Napětí se daří autorovi gradovat až do poslední kapitoly, aniž by se namáhal dát čtenáři chvíli na vydechnutí. Závěrečné rozuzlení a objasnění motivu je složité a působí zbytečně překombinovaně. Působí je slabé slovo. Ono překombinované je. Jako byste vepřové hody zajedli šlehačkovým dortem. Obojí je úžasné, ale ne na jednom talíři.

Audiolibrix

Margaret a Li Jena potkáváme na počátku knihy rozbolavělé rozchodem. Během vyprávění se musí vyrovnat se všemi emocemi, které zůstaly viset v éteru. Žhnoucí jiskřičky touhy a zklamání střídají okamžiky úplného ochladnutí a racionálního odmítnutí vztahu, který nemá budoucnost. Chvílemi se přistihnete, že jejich love story hltáte víc než detektivní zápletku. A až do konce ve vás bude napětí, jak jejich vztah skončí. A autor vám to samozřejmě až do konce neprozradí.

Peter May je velmi dobře obeznámen s prostředím Pekingu, čínskou kulturou a historií. V kombinaci se svým vypravěčským uměním ve vás na konci příběhu zanechá dojem, jako byste minimálně dva týdny prožili v ulicích Pekingu nebo zatoužíte tohle místo navštívit.

Jana Plprofilodková má sametový a příjemně zMartin Myšička na MFF Karlovy Vary (2008)abarvený hlas, do kterého není problém se zaposlouchat. Jako herečka s ním umí velmi dobře pracovat a bravurně zvládá všechny ženské pasáže audioknihy. Svým hlasem naprosto vystihuje postavu subtilní ale silné osobnosti patoložky Margaret ve chvílích ironie i sebelítosti, štěstí i zklamání.

Martin Myšička za Janou Plodkovou nijak nezaostává. Jeho hlas je velmi příjemný na poslech. Zvládá různé polohy jednotlivých postav tak, aby posluchač neztrácel přehled a vyprávění bylo atraktivní.

Jednotlivé kapitoly a jejich části jsou odděleny čínským hudebním motivem.

Audiokniha Čtvrtá oběť je sice druhým pokračováním série, ale to vůbec nevadí. Ti, kdo nemají zkušenost s prvním dílem, nejsou nijak hendikepováni.  Každopádně jde o napínavý příběh v kulisách měnící se Číny, který nezklame žádného milovníka detektivního žánru.

Čtvrtá oběť, v podání Jany Plodkové a Martina Myšičky,  One Hot Book, 2016

Audiokniha je k zakoupení ZDE

8