Recenze: Cesta za láskou – Halina miluje, chybuje a vaří

Halina Pawlowská je ke štěstí čtenářů velmi plodná autorka. Ve svých knihách nejčastěji vypráví příběhy ze svého života a ze života svých přátel a rodiny. Když se vyrovnala se smrtí svého manžela a rozhodla se, že je čas jít dál, udělala to jako vždy po svém. V nové knize Cesta za láskou z nakladatelství Motto zavzpomínala na okamžiky života, kdy jí láska zkřížila cestu. Vzpomíná na ní s láskou a humorem.

Halina má osobitý vypravěčský rukopis. Ve svých historkách se nevyhýbá sebeironii a nechybí jí tolik potřebný humor a nadsázka. V jednotlivých kapitolách se vrací do minulosti. Představuje čtenáři lásky jejího útlého mládí i ty nedávné, ještě čerstvé. K jejímu stylu neodmyslitelně patří autorské bonmoty, kterými vždy korunuje pointu vyprávění. Těm se v Cestě za láskou až na několik málo výjimek vyhýbá. Nevadí. Vtipné rýmovánky nechaly prostor pro laskavou nostalgii, která sama o sobě říká víc, než kolik se dá vecpat do rýmovaného bonmotu.

Jak už je u Haliny Pawlowské zvykem, umí se podělit i o trapasy a situace, kde nebyla za královnu jako spíš za šaška. I proto je čtenářům blízká.  Do své poněkud neobratné rozměrné figury promítá i milou bezprostřední nešikovnost v osobním životě. Tím dostává čtenáře zcela na lopatu. Kdo někdy nebyl nemilován nebo naopak zamilován do špatného prince na bílém koni.

Každý příběh se váže k určitému místu. Láska nezná hranic a Halina jí našla ve vztazích svého otce na Ukrajině, ve slunné Itálii ale i v Čechách. Větší či menší roli vždy hraje i určitý pokrm, který ji právě na jazyku dodnes připomíná tu či onu lásku. Za každou povídkou tak následuje několik receptů na konkrétní jídla, která připomínají místa, události a osoby, díky kterým potkala lásku. Na jejich přípravě se autorsky podílel PhDr Lubomír Teprt. Jako odborníkovi mu můžete věřit a do vaření podle jeho receptů se s chutí pustit. Během práce vás musí vést pouze bezmezná důvěra a touha ochutnat lásku právě tak, jak vyprávěla Halina. Protože vystajlovaných barevných fotografií, jako v jiných dnešních kuchařkách, se nedočkáte. Pouze několik černobílých stylizovaných ilustrací, jejichž přítomnost je nic neříkající a nadbytečná.  Ale nemám to knize za zlé. Není prvoplánovou kuchařkou.

Albatros media

Knihy Haliny Pawlowské nejsou nikdy objemnými bichlemi a stejně tak dietní podobu má i Cesta za láskou. Oproti jiným je zde obsah nastaven recepty, z nichž některé mnohdy nejsou zas tak pevně spjaty s vyprávěním. A některé z nich jsou dokonce víc vatovou výplní než cestou za láskou vedoucí přes žaludek. Rybičkovou pomazánku nebo lívance asi v kuchařce hledat nikdo nebude.

Halina Pawlowská má svou laťku, kterou drží. Nijak ji neposouvá nahoru ani dolů. Na jednu stranu je to škoda, na druhou stranu zase každý ví, do čeho jde. Zklamání tak rozhodně ani u této novinky nehrozí. Snad jen pocit určitého ošizení u těch, kdo chtěli prózu a koupili ošizenou kuchařku.

Kniha k zakoupení ZDE

Cesta za láskou, Halina Pawlowská, Motto, 2016

6