Recenze: Čertoviny jsou opravdu po čertech hezká pohádka

Čertoviny

Tak už je to tady. Zdeněk Troška se po sérii nevydařených komedií vrací opět s tradiční pohádkou z prostředí jihočeské vsi.  Otázka zní: povedlo se mu to?

Příběh Čertovin začíná, kde jinde, než v Pekle, kterému pevnou a chlupatou rukou vládne strašlivý Lucifer (Karel Dobrý). Lucifer si tak trochu potrpí na pořádek, a tak jednoho dne nařídí generální pekelný úklid. Všichni čerti do jednoho začnou smýčit, poklízet, a dokonce i větrat. Jen dva uličníci, Popelák a Uhelák (Jakub Prachař a Dominick Benedikt), namísto úklidu tropí jen samé klukoviny (rozuměj čertoviny). A tak se jim při tom všem dovádění a skotačení přihodí, že převrhnou kotlík s hříšnou duší (Radek Holub). A ta jim naneštěstí frnkne z Pekla na zem. Lucifera to rozběsní, a tak těm dvěma nešikům zadá úkol přivést do Pekla dvě hříšné duše.

Oheň, peklo, zlatí, tahle sázka platí

Dva čertíci (v přestrojení za chasníky) se tedy vydávají na svět, kde se jim tuze zalíbí a rozhodnou se konat samé dobrodiní. To ale příliš nekoresponduje s jejich úkolem, na což je Lucifer důrazně upozorní. Čertíci však získají práci na statku, kde žije zlý sedlák (Oldřich Navrátil) se svou churavou ženou (Andrea Hoffmannová) a krásnou dcerou Haničkou (Sára Sandeva). Také tu nechybí Haniččin milý, čeledín Jan (Richard Jaroslav Müller), který pro ni, dle sedlákova úsudku, není příliš perspektivní. A dále o trochu vhodnější ale naprosto příšerný nápadník, Kopyto (Míra Nosek), co ale pije a karban hraje.

S čerty už zase nejsou žerty?

Hlavní děj nám z počátku trochu připomíná S čerty nejsou žerty. Po pár minutách ale hlavní čertovské duo bohužel na hodně dlouho zmizí (respektive se převtělí do jiných postav), a tak si spíše připadáte jako ve světě Princezny ze mlejna (ale bez „mlejna“). Nicméně, i přesto jsou Čertoviny něčím originální a výjimečné. Ať už jde o naprosto skvělé herecké obsazení, zajímavou (ale nepřekombinovanou) zápletku či pěkné neotřelé písničky, bude vás to jednoznačně bavit. Celé to má spád a 101 minut uteče, ani nevíte jak. Jen možná, kdyby Hanička tolik neplakala a Jan jí tolik neutěšoval (pořád dokola a dokola), filmu by to prospělo.

Je to trošku Troška?

Dá se říci, že se jedná o typickou Troškovu pohádku. Nechybí jihočeská ves, hluboký a temný les, zlatavá pole, rozkvetlé louky, rybníky se třpytící se hladinou, vykutálení čerti, naondulovaná hrabata, správní chasníci atd. Přesto se nám tu dostává něčeho nového a u pohádek tohoto již notoricky známého režiséra nevídaného. Příjemným překvapením je zde to, že ani jedna z postav nepiští, nevřeští, ani se nijak extrémně rušivě nepitvoří. Naopak celé je to milé, jemné a prostě hezké.

Co se týče hereckých výkonů nelze nezmínit skvělého Karla Dobrého, který nasazuje luciferskou laťku po čertech vysoko. I když je občas až přehnaně teatrální, výsledný efekt to nepokazí. Úžasní záporáci, Míra Nosek a Oldřich Navrátil, jsou tahouny celého filmu a ústřední zamilovaná dvojice, Hanička a Jan, jsou tak sladcí a sympatičtí, že jim až věříte, že láska je opravdu více než zlato a peníze.

Za zmínění také stojí přesvědčivý výkon Jany Bernáškové a Davida Gránského, jakožto pokušitelů, kteří znatelně zamíchají dějem.

Takže ač už jste či nejste milovníkem pohádek, věřte, že na Čertoviny se rozhodně vyplatí do kina vypravit. Už jen kvůli tomu, abyste viděli, že Zdeněk Troška se vrátil. A v plné síle.

Kateřina Valentová