Recenze: Captain America trilogie na Blu-ray

V těchto dnech vychází speciální edice filmů podle komiksů Captain America trilogie v tematickém bo202885xu na třech Blu-ray discích. Kolekce obsahuje filmy Captain America: První Avenger na jednom Blu-ray disku, Captain America: Návrat prvního Avengera na druhém a Captain America: Občanská válka na třetím disku. Nyní se mrkneme detailněji, co nám jednotlivé Blu-ray disky nabízejí.

Captain America: První Avenger

Něco málo k ději pro ty, kteří nejsou v obraze. Steve Rogers je obyčejný chlapík. Jeho touhou je sloužit vlasti a proto se hlásí k armádě, aby mohl bojovat po boku svých krajanů v Evropou zmítanou nacistickým Německem. Má to jeden háček. Nesplňuje fyzické atributy, které jsou při verbování do armády důležité. Shodou okolností a doktora Erskina se nakonec dostane do výcvikového vojenského tábora, kde chtějí z těch nejlepších vojáků vytvořit „super vojáky“. Nikoliv ale bezduché stroje na zabíjení bez emocí. Právě Stevea si vybere doktor Erskin jako první testovací subjekt. Experiment je úspěšný ale následně sabotovaný mužem pracujícím pro Hydru – tajnou výzkumnou organizaci nacistického Německa vedenou Johannem Schmidtem (Red Skull, Rudá Lebka). Captain America (Steve Rogers) si sestaví svůj tým věrných spolubojovníků a společně se vydávají na území nepřítele. Captain America se svým věrným přítelem Bucky Barnesem musí porazit Hydru. Ale nejen to. Schyluje se k boji mezi Captainem a Red Skullem, který je hrozbou pro Evropu i Ameriku. Zkrátka pro celý svět.

Captain America: První Avenger patří mezi první komiksové superhrdiny Marvelu. Dřívější sólový film měl pouze Iron Man, Thor a Hulk. Na prvním filmu je znatelný opatrnější a pomalejší rozjezd. I tak z filmu nakonec vznikl kousek, který rozhodně stojí za to vidět. NejeChris Evans plays Steve Rogers (center) with the Howling Commandos - Bruno Ricci plays Jacques Dernier (third left from center), Kenneth Choi plays Jim Morita (second left from center), Neal McDonough plays Dum Dum Dugan (first right from center), Sebastian Stan plays James “Bucky” Barnes (second right from center), JJ Feild plays Montgomery Falsworth (third right from center), and Derek Luke plays Gabe Jones (fifth right from center) - in CAPTAIN AMERICA: THE FIRST AVENGER, from Paramount Pictures and Marvel Entertainment.dná se o klenot kinematografie Marvelu, ale své diváky si našel po celém světě. Film získal uznání také u kritiků. Jelikož se děj odehrává za 2. světové války, tak CGI jsou na vysoké úrovni. Všechno, co ve filmu můžete vidět, vypadá věrohodně a dobově. První Captain America nedisponuje složitým dějem. Nenajdete tady jediný zvrat, který by vás vtrhl ze židle. Příběh funguje na jednoduchém principu souboje dobra se zlem. Captain America: První Avenger není stoprocentní trefou do černého. Když pomineme pomalejší rozjezd, čeká vás akcí a triky napěchované dobrodružství z věrohodně vypadajícího prostředí druhé světové a skvělým hereckým obsazením – Chris Evans (Captain America), Hugo Weaving (Red Skull), Tommy Lee Jones, Sebastian Stan, Hayley Atwell, Stanley Tucci a další.

Na Blu-ray najdete kromě filmu také velkou porci bonusů. Prvním je krátkometrážní snímek One-shot od Marvelu: Cesta k Thorovu kladivu a co se na ní přihodilo. V hlavní roli „vtipného“ filmečku uvidíte agenta S.H.I.E.L.D.u Phila Coulsona (Clark Gregg) a jeho příhodu při cestě do Nového Mexika za Thorovým kladivem.

Následuje porce krátkých dokumentů. Vybavení pro superhrdinu se zaměřuje na Captainův kostým a vybavení. Porovnává vzhled komiksového hrdiny s vzhledem použitém ve filmu. Tvůrci popisují svou touhu ke stvoření stejně ikonického kostýmu ale zároveň plně funkčního pro potřeby filmu. Komando Nicka Furyho (název poněkud nesedí ale co už) představí detailněji Captainův tým se kterým operuje během většiny filmu. Postupně se vám představí postavy a herci, kteří je hrají a přidají i několik drobností. Dokonalá technologie. Film se odehráe620791ef115dc70971814ab2db5dcfbvá za dob 2. světové války a proto musela být také technologie dobová a maximálně věrohodná. Veškerou technologii (automobily, tanky, zbraně), kterou ve filmu uvidíte, vyšla z reálných nápadů. Kvůli penězům či malému množství času nebyly nikdy stroje či zbraně nacisty postaveny. Zůstaly pouze grafické návrhy a technické nákresy, ze kterých štáb filmu čerpal vědomosti, informace a nápady pro sestavení vlastní napůl funkčních prototypů. Proměna odpoví na otázku, jak dokázali tvůrci udělat z Chrise Evanse 50 kilové vyžle a naopak. Kdy a jak zasáhly CGI triky a kdy dublér nebo sám Evans. Zaostřeno na Lebku představí především tvorbu ikonické rudé lebky, kterou herec Hugo Weaving nosí. Captain America: Počátky ukáže kdy a za jakých okolností vznikl vůbec první komiks s Captainem Americou. Poslední Avengers se scházejí je krátké video naznačující vznik prvního Marveláckého týmu, Avengers.

Na disku najdete také vystřižené scény, prodloužené scény, pro které nezbylo ve filmu místo v celé jejich délce. Nemůžou chybět hned čtyři trailery. První dva jsou k filmu samotnému. Další patří videohře Captain America: Super Soldier, která vyšla pro PS3, Xbox360, PSP a Wii od společnosti SEGA. Poslední trailer patří úspěšnému animovanému seriálu Avengers: Nejmocnější hrdinové světa.

Pro ty, kterým to je ještě málo. Můžete si pustit film s odborným komentářem režiséra Joea Johnstona, hlavního kameramana Shellyho Johnsona a střihače Jeffreyho Forda.

Magic Box

Captain America: Návrat prvního Avengera

Po událostech v New Yorku žije Steve Rogers aka Captain America v poklidném ústraní ve Washingtonu, D. C. a snaží se přizpůsobit modernímu světu. V momentě kdy je na ředitele S.H.I.E.L.D.u Nicka Furyho spáchán atentát přímo u Rogerse doma, musí se opět vydat do boje. Brzy se zamotává do síť intrik, které se rozpínají po celém světě a vedou do nejvyšších politických místrecenze-captain-america-navrat-prvniho-avengera. Captain America je prohlášený za nepřítele číslo jedna a aby zjistil pravdu, musí se dát na útěk. Spiknutí a nedůvěra v samotné centrále S.H.I.E.L.D.u roste. Captain America, Black Widow a Falcon musí spojit své síly. Nepřítel totiž má v rukávu ještě jedno eso. Tím je záhadný zabiják s kovovou paží Winter Soldier (Zimní voják). To, k jaké pravdě nakonec dospějí, nebude čekat ani jeden z nich.

Chris Evans se už naplno zabydlel ve své roli a s přehledem dokáže utáhnout děj. U předchozího filmu potřeboval občas výpomoc. Druhý Captain America diváka nešetří, ať už se jedná o akci nebo profesionální digitální CGI triky. Prostor dostanou také zvraty, dva jsou ústřední. Ten první spousta z nás čekala, ale druhý zvrat mně mírně zaskočil. V dobrém slova smyslu. Film díky tomu dostal gradaci už do tak rozjetého děje. Herecké obsazení v podobě Chrise Evanse (Captain America) Scarlett Johansson (Black Widow), Anthonyho Mackieho (Falcon), Samuela L. Jacksona (Nick Fury), Roberta Redforda a dalších drnkalo na strunu vysokých kvalit. Stručně a jasně. Tohle se režisérům Anthonymu a Joeovi Russoovým povedlo na výbornou. Akce, triky, správné stupňování děje s občasnou vtipnou vsuvkou, spolupráce hrdinů a vývoje vztahů mezi nimi. Vše funguje, jak má. Není tedy divu, že se Návrat prvního Avengera řadí mezi jedny z nejlepších Marvelovek.

Bonusů je zde méně ale i tak stojí za to. Na disku najdete tři krátké dokumenty. V přední580e27ff254151c74eb0fda5c3fc6e91 linii: Zákulisní pohled na bojiště Kapitána Ameriky vám do detailů vylíčí, jak probíhalo natáčení druhého Captaina Americy. Kdo jiný by o natáčení mohl vědět více než tvůrci sami, kteří vás tímto dokumentem provedou a všechno představí. Na scéně s Anthonym Mackiem představí krátce a stručně novou postavu Marveláckého univerza, Falcona a herce, který roli ztělesní – Anthony Mackie. Třetím dokumentem je Zápisník Stevea Rogerse. Přesně tak i věc, která se v celém filmu objeví na zhruba 2 minuty má svůj vlastní bonusový dokument. V něm vám tvůrci vysvětlí podle čeho, a jak vybírali hesla, která se nakonec objevila v Captainově zápisníku toho, co by měl shlédnout nebo si poslechnout či zkusit. Rozhodli, že chtějí mít seznam světový, ne jenom zaměřený na Ameriku. Je to velmi zajímavé. Kdo z vás například věděl, že hudební styl disco vznikl v Rusku.

Ani tady nechybí vystřižené scény a nepovedené scény ať už ze strany herců nebo techniky. I Návrat prvního Avengera nabízí možnost pustit si film s komentářem. O ten se tentokrát postarali režiséři Russoové a scénáristi Christopher Markus a Stephen McFeely.

Captain America: Občanská válka

Třetí film nás zavede do situace, která nemá v dějinách Marvelu obdoby. Dochází k Občanské válce mezi superhrdiny. Jak k tomu došlo? Vláda stále volá po dohledu nad týmem Avengers. Tento „návrh“ rozděluje tým na dva tábory. Na jedné straně Steve Rogers (Captain America), který s tím nesouhlasí, protože by mohl být nucený plnit mise, které by byly procaptain-americati jeho přesvědčení. Na straně druhé Tony Stark (Iron Man), která zastává názor opačný. Souhlasí s návrhem vlády, aby všichni superhrdinové byli pod dohledem jakékoliv organizace. Rozkol mezi nimi rozdmýchává tajemný Zemo, který se pokouší rozbít jejich vztahy zevnitř. Přilévá tak olej do ohně. Z přátel se stávají nepřátelé. Na stranu Iron Mana se přidává War Machine, Vision a Black Widow. Spider-Man je povolaný Starkem na pomoc a Black Panther je na Starkově straně jen kvůli své touze po odplatě. Je si totiž jistý, že právě Winter Soldier zabil jeho otce. Na straně Captaina Americy stojí Winter Soldier/Bucky Barnes, Hawkeye, Scarlet Witch a Falcon. Jako pomoc k sobě přizvali Ant-Mana. Rozpadají se stará přátelství, vznikají nová spojenectví. Vše se schyluje k boji obo
u stran a k finální bitvě, před kterou se ústřední trojice dozví pravdu o Starkových rodičích. Případný rozpad může mít zásadní význam pro budoucnost Avengers i celého lidstva.

Již co do počtu postav jasně převyšuje předchozí filmy Avengers. Filmy vládne dokonalými digitálními triky, skvělými bojově-akčními sekvencemi mezi všemi superhrdiny, které jsou zábavné, fungují, neopakují se a nezadrhávají. Film se nebojí vytáhnout ani ožehavá témata ať už je to vládní dohled nad hrdiny, který dělá mezi postavami skutečné dusno. Vytasí také bolestivou pravdu, která vygraduje závěr filmu do nehorázných výšek. Škoda jen, že některé postavy nedostaly tolik prostoru, kolik by si zasloužily. Celkově celý děj funguje na jedničku, je celistvý a přesto dokonale rozvětvený díky vztahům mezi jednotlivými postavami filmu. Ani jedna strana není ve stoprocentním právu, což jen přidává na autentičnosti celého konfliktu. Sympatizovat můžete i se skrytým ústředním padouchem Zemem, který ve filmu funguje jako taková „chyba“ Avengers dokonale. Chemmqdefaultie mezi postavami je chytře promyšlená, i když se některá rozhodnutí dají očekávat a nejsou až tak překvapivá. Zkrátka nemám nic zásadního, co by kazilo můj finální dojem ze snímku. Rozhodně je to filmová událost roku 2016 a opět patří mezi jedny z nejlepších Marvelovek a právem. Ani ve třetím pokračování není nouze o hvězdné obsazení. Chris Evans (Captain America), Robert Downey Jr. (Iron Man), Scarlett Johansson (Black Widow), Don Cheadle (War Machine), Sebastian Stan (Winter Soldier), Anthony Mackie (Falcon), Paul Bettany (Vision), Elizabeth Olsen (Scarlet Witch), Chadwick Boseman (Black Panther), Tom Holland (Spider-Man), Jeremy Renner (Hawkeye), Paul Rudd (Ant-Man), Frank Grillo (Crossbones) a spousta dalších.

Tentokrát bez komentáře tvůrců ale za to s větší porcí bonusů než v předchozím případě. Blu-ray obsahuje několik krátkých dokumentů. Jak se natáčel Captain America: Občanská válka – 1. část zobrazuje přesný postup tvorby filmu a všech CGI triků po střet obou týmu na pomyslném německém letišti. Jak se natáčel Captain America: Občanská válka – 2. část provádí průběhem natáčení filmu od střetu týmu Captaina Americy a týmu Iron Mana po samotný závěr. V obou případech se dozvíte spoustu věcí, jak natáčeli vybrané ústřední scény. Kdy, kde a jak použili počítačové triky. Zkrátka téměř všechno na co jste se chtěli zeptat, ale neměli jste na to odvahu. Samozřejmě vám autoři filmu zevrubně a podrobně představí všechny hlavní komiksové postavy, které se ve filmu objevily. Captain America: Cesta k Občanské válce vás obeznání s vývojem postavy, kterou prošla od bojů na poli druhé světové války po nevyhnutelný střet s Hydrou až k Občanské válce. Zjistíte jaké má Steve Rogers postoje a ideje a v čem se rozcházejí s postoji Tonyho Stai7ns9qg3lx4rka. Iron Man: Cesta k Občanské válce představí vývoj postavy Tonyho Starka. Jak se z uneseného miliardáře stal odborník na železo vzatý. Střetl se s otcovými démony i s démony, které sám vytvořil (Extremis). Nahlédnete pod pokličku toho, proč si Tony myslí, že vládní dohled je správné řešení.

Mezi bonusy najdete také něco málo od Doctora Strange. Přesně jeho první trailer a exkluzivní dosud nezveřejněné záběry z natáčení filmu v Nepálu. Nechybí Stručné představení postav a herců, kteří je ztvární.

Ani tady nebudou chybět nejrůznější vystřižené a delší verze některých scén, které byly pak ve střižně zkrácené. Na závěr nesmí opomenout nepovedené scény a nejvtipnější přežblepty.

Tato speciální kolekce 3 Blu-ray disků s dobrodružstvím Captaina Americy nesmí chybět na poličce žádného fanouška filmů od Marvelu ani fanouška komiksů. Samozřejmě to doporučuji také všem ostatním, kterým není akce, trocha sci-fi a superhrdinové cizí. Captain America trilogie na Blu-ray zakoupíte na webu Magic Box: zde.

Ondřej Blahut