Recenze: Bílý Bůh aneb poselství psích kříženců

„Strhující příběh o odvěkém přátelství člověka a psa“ je zavádějící popisek a více by se hodilo: „Nepřátelství člověka a psa v experimentálním artovém podání, které je strhující až tak v půlce filmu“. Bílý Bůh je směsicí žánrů gradujících s morálním poselstvím v uměleckém kabátku od režiséra Kornela Mundruczó.

Čistokrevný pes je něco, čím rozhodně není Hagen vyhozený na ulici Budapeště, kde začala platit nová vyhláškMV5BMTkyMDUzNDY0Ml5BMl5BanBnXkFtZTgwNDY4NTMzMjE@._V1__SX1303_SY591_a o zpoplatnění chovu kříženců. Třináctiletá Lili, však věří v sílu přátelství mezi psem a člověkem a nezdráhá se utíkat z bytu od nevrlého otce a pátrat v nebezpečných zákoutích města. Ovšem jestli to samé cítí i odkopnutý Hagen, není úplně jisté.

Mundruczó si vybral nevinné, ale i nic neříkající psí oči k tomu, aby alegoricky ukázal, že síla vládnoucí menšiny nemusí být věčná a uzurpované masy se mohou jednoho krásného dne vzbouřit. Nejde jen o Maďarsko, ale i celou Evropu, kde politické elity stanovují pravidla.

Poselství v průběhu nesmyslně dlouhých dvou hodin získává na podivnosti a pozvednutých obočí. Důvodů může být hned několik, ale tím do „očí bijícím“ je scénář, který k filmu seděl asi jako tričko z vietnamské tržnice. Nepřirozené dialogy působily uměle a přicházely ve chvíli, kdy se mělo mlčet a naopak, když jste měli chuť, aby konečně někdo začal řvát a nadávat, bylo ticho. Slyšet bylo i pMV5BMTkwNjYwODM0NV5BMl5BanBnXkFtZTgwMTc4NTMzMjE@._V1__SX1303_SY548_osměšné frkání především od pejskařů, kteří díky znalosti psího chování měli z postupně více agresivního Hagena a jeho pomocníků spíše srandu, na rozdíl od „kočičkářů“, kteří by klidně uvěřili, že pes je schopný pomsty a hned vám jde po hrdle, když zrovna nemáte čas mu házet míček.

Bílý Bůh je sice v určitých momentech podivná umělecká slátanina, avšak Mundruczó stále celkem obstojně spojil neslučitelné – pohádkový příběh ztraceného psa a holčičky s hnusnou realitou. O což vlastně šlo. Obdivuhodný je i počet 250 psů zachycených ve skvělých záběrech kamery, která mnohdy zaujala spíše než samotný děj.  Moralizující příběh má pár šlápnutí vedle, u kterých si nejste jisti, zdali je to záměr a celkové zapůsobení drama není stoprocentní. Přesto cítíte, že může dojít k souznění, a to nejen v úplně rozdílných žánrech, ale i ve vztahu odloučeného zvířete od páníčka.

Fehér isten/ Bílý Bůh
Drama
Maďarsko / Německo / Švédsko, 2014, 119 min