Recenze: Je Batman V Superman jeden z nejhorších superhrdinských filmů?

Otázka: „Kdo by vyhrál, Batman, nebo Superman?“ doprovází komiksový svět již dlouhou dobu, i když byla několikrát zodpovězena nejen v komiksech, ale i v animované sérii. Režisér Zack Snyder s DC již spolupracoval na filmu Watchmen – Strážci a na Man of Steel na který úzce navazuje Batman V Superman: Úsvit spravedlnosti. Převážně jej ale můžeme znát díky 300: Bitva u Thermopyl a zombie horroru Úsvit mrtvých. V budoucnosti má na starost ještě další dva DC filmy a to Justice League Part One a Part Two. Recenze Batman V Superman je zde.

batman-v-superman-dawn-of-justice-1Zack Snyder si toho na sebe vzal moc. Obsadil do filmu příliš mnoho postav, které nešlo zcela propátrat a porozumět jim. Již po několikáté jsme spatřili další interpretaci Batmana. Snyderův Batman je mnohem brutálnější, agresivnější, své oběti cechuje, ne-li dokonce zabijí, což je asi největším porušením Batmanova kodexu ve všech předchozích filmech. Střílí a používá další zbraně, Batmobil je jeden obří tank. Konečně se dočkal komiksového obleku a jeho typický Batmanovský hlas je již upraven počítačem. Tolik se odlišuje a distancuje od všech předchozích, že si jej mohli oblíbit snad jen fanoušci komiksů.

Když byl jako herec oznámen Ben Affleck, zvedla se obrovská vlna odporu, přesto jako Batman nezklamal a dokonce bych jej nazval nejlepším Batmanem vůbec. Jedná se o tak originální interpretaci, že si na jeho místě nedokážu představit žádného z předchozích herců, od Adama Westa až po Christiana Balea. Henry Cavill jako Superman byl v mnohém stejný jako jeho předchůdci, snad jen jeho červené trenýrky chyběly. Úplně poprvé byl někým vnímán nejen jako hrdina, jako bůh, ale také jako mimozemšťan, který dokáže zničit celý svět. Sám si to uvědomuje a my jako diváci dokonce zjišťujeme jak málo chybí k tomu, aby se Superman stál vládcem Země. Jesse Eisenberg byl jedním obrovským otazníkem. Jako mnohem mladší Lex Luthor, maniak, lunatik, který chce ovládnout svět, opravdu překvapil. Jeho nevinný, leč ambiciózní přístup a převážně úžasně napsané repliky z něj vytvořili kvalitního záporáka. Jeremy Irons přijal roli Alfreda pouze pod podmínkou, že bude zcela odlišnou od všech předchozích, což Snyderovi nedělalo žádný problém. Alfred je mimo komorníka Bruce Waynea také jeho technik, učitel a převážně přítel.

batman-v-superman-dawn-of-justice-4Tento film rozhodně skrývá obrovský potenciál. Většina scén v první polovině mohla být vyškrtnuta a nahrazena něčím lepším. Vzhledem k rozpočtu si s filmem nikdo nepohrál a spoustu věcí vypadá nepromyšleně a nedodělaně. Např. proč jde Superman tolik po Batmanovi? Ano, je to maskovaný hrdina, který nekompromisním způsobem loví zločince. Důvod proč Batman zabijí a jak k této proměně došlo už nikdo neřeší. Popřípadě část, kdy si Batman připraví past na Supermana a ve stejnou chvíli se Superman rozhodne skoncovat s Batmanem, jaká to náhoda. A pokud toho nebylo málo, tak úplně nejhorší byl způsob představení Justice League. Bruce Wayne se dostane k zašifrovaným souborům LexCorpu a složku plnou metalidí pošle Wonder Women E-Mailem! K tomu si nejspíše designéři v LexCorpu dali záležet i na vzhledu, jelikož ikonou každého superhrdiny je jeho vlastní znak.

Největším problémem filmu je dějová linie skládající se z pěti rozdílných filmů, které spolu prakticky nesouvisí, divák lítá z jedné do druhé a to, že se nakonec náhodou spojí, je pouhá náhoda. Na stejný problém narazilo druhé pokračování Avengers: Age of Ultron. Batman pracuje na svém případu, který se promění v touhu po zastavení Supermana. Ten stále zachraňuje svou milovanou Lois Lane (Amy Adams) a nerozumí, proč jej někteří vidí jako hrozbu. Lex Luthor se snaží pošpinit Supermana a ovládnout svět. Wonder Woman (Gal Gadot) se prochází dějovými liniemi ostatních a tváří se jako neviditelná a nakonec Justice League, kterou představují odkazy na další superhrdiny. Paradoxně, souboji Batmana a Supermana se film věnuje kolem 10 minut, i když poměrně kvalitně. Dalším paradoxem je konec. Film začíná zničením Metropolis ve filmu Man of Steel, čímž se vyvolá vlna nenávisti vůči Supermanovi. Batman, někteří občané a vláda jej vidí jako hrozbu pro lidstvo, která se musí podřizovat zákonům. Přesto na konci nikomu nedělá problém zničit další město a dokonce vyslat atomové bomby.

batman-v-superman-dawn-of-justice-5Úplnou novinkou, která se v superhrdinském filmu doposud neobjevila, byly sny a představy o alternativní budoucnosti (nebo se jednalo o ještě něco dalšího?). Byly náhlé, do aktuální scény nezapadaly a převážně diváka mátly. Jejich pravou podstatu pochopili snad jen opravdoví komiksový fanoušci. Již podle názvu jsme čekali spoustu akce, žádné povídání a ono to bylo přesně naopak. Když už nám byla dopřána nějaká akční scéna, tak trvala pouhou chvíli a byla jednotvárná, nudná, nezáživná. Poslední souboj byl jedním obrovským výbuchem, kde se Snyder rozhodl utratit zbytek svého rozpočtu. Co se kamery týče, paradoxně nejlepší záběry byli na Gal Gadot v posledních 15 minutách. Snyder zde projevil své zkušenosti z předchozích filmů a inspiroval se zpomalenými záběry z 300: Bitva u Thermopyl. Hans Zimmer podal podle mne svůj nejslabší výkon. Hudba přeskakovala z Temnýho rytíře na Počátek a k tomu se vůbec nehodila do aktuální scény.

Batman V Superman nefungoval jako standalone film, nicméně jako přepážka mezi Man of Steel a Justice League Part One. Přišel s obrovským počtem změn, kterými většinu, převážně starších fanoušku, odradil. Díky svému jménu vydělává, nicméně své diváky mystifikuje. Aby toho nebylo málo, trailer nám prozradil úplně celý film. Navíc, aby člověk pochopil celý film, musí znát spoustu informací pamatovat si co se stalo v předešlém Man of Steel, znát vznik Batmana i Supermana, odkud pochází a že každý pracuje v jiném městě. Normální divák bez těchto vědomostí je ztracen ve filmu ještě více, než ti ostatní. Když si člověk vše spojí dohromady, Batman V Superman: Úsvit spravedlnosti je jede z nejhorších superhrdinských filmů.

Alexander Nardelli

5
recenze-batman-v-supermanBen Affleck aka Batman, originální interpretace světa DC, žádná akce, trailer vše prozradil, nepromyšlené detaily, chaotická spletitost příběhů a paradox na konec.