Detektivky brokovnice-duze

vydáno 29. 03. 2013

AUDIOKNIHA: Recenze audioverze Ed McBainovy Brokovnice

Ed McBain: Brokovnice

Příběh z legendárního 87. revíru. Je snad Ed McBain králem detektivek? Rozhodně se o ten trůn zdatně pere a přiznám se, že jeho styl mi nadmíru sedí. Jasně, jsou tady vraždy a popisy někdy nejsou tak úplně košér, ale pořád je to lepší, než televizní zprávy v dnešní době. Naopak – z jeho děl dýchá atmosféra starých dobrých poctivých detektivek, ve kterých ještě měla místo spíše práce hlavou, než krvelačné akce, střelba a maximální počet mrtvých. Audioverzi můžete koupit na audioteka.cz zde.

Zůstáváme převážně na policejní služebně

brokovnice-duzeCo může být více vzrušující, než strávit maximum času právě s policisty na služebně?  Přemýšlet s nimi, prožívat s nimi třeba i takovou zdánlivě obyčejnou věc, jako je svačina? U některých se podíváme i do soukromí, ale McBainův zvyk se zaměřovat na detektivního ducha, než na akci, prostě miluju! Vraždy jsou dány, nějak se to během celého příběhu vyvíjí, ale MY jsme těmi, kdo můžeme přemýšlet také. Rafinovaně nám autor předkládá pár návnad, na které můžeme skočit.

Návnadou nejsvůdnější v tomto příběhu je sekretářka Anne Gilroyová, kterou mistrně namluvila Martina Samková. Literární fígl, nastrčit do příběhu někoho, kdo bude tak výrazný a bude probouzet všemožné asociace, včetně té, jestli ona není tou vražedkyní? Hlavního detektiva Steva Carellu hraje v této dramatizaci Pavel Soukup.

Je to téměř hodina výtečné dramatizace, kterou můžou poslouchat i děti. Klasická detektivka neurazí, není v ní ani náznak agrese, která by byla nějak pozdvihována. U Brokovnice (původní název hry byl Modře vytetovaná dýka) se můžete naprosto v bezpečí bát od začátku do konce. Je to ten pravý, krásný a vítaný „detektivkou strach.“

Informace o autorovi:

Dobré knihy

Evan Hunter (Ed McBain) rodným jménem Salvator Lombino

(15. 101926, New York – 6.7.2005, Weston, Connecticut) byl americký spisovatel a scénárista. Svá díla psal i pod řadou dalších pseudonymů (HUnt Collins, Ezra Hannon, Richard Marsten, John Abbot a Curt Cannon)

Narodil se a vyrostl v New Yorku, po ukončení střední školy byl v roce 1944 odveden k námořnictvu; po návratu do civilu v roce 1946 pokračoval ve studiu na newyorské Hutton College, kterou opustil s titulem bakaláře svobodných umění. Na univerzitě se seznámil se svou budoucí ženou Anitou, se kterou se v posledním ročníku oženil. Psát zkoušel už během studií,ale po odchodu z univerzity nejprve prošel celou řadou zaměstnání: byl telefonistou u Americké automobilové společnosti; nabízel telefonicky restauracím mořské raky (kromě platu dostával tehdy i naturálie: tolik mořských raků, kolik jich dokázal sníst). Poté se stal učitelem na odborně vzdělávací střední škole – znalost tohoto prostředí pak využil v románu Džungle před tabulí. U kantořiny však nezůstal a odešel pracovat do literární agentury. Do té doby byly jeho tvůrčí pokusy značně roztříštěné, vedle psaní se pokoušel i malovat (získal dokonce v soutěži stipendium Art Student´s League) a nějaký čas i hrál na piano v jazzovém orchestru. Teprve v literární agentuře se podle svých slov „naučil psát povídky, které měly hlavu a patu“ a jeho šéf je začal pravidelně uveřejňovat. Když pak nakladatelé projevili téměř současně zájem o jeho detektivní román a románovou science-fiction pro dospívající mládež, rozhodl se Hunter na doporučení svého šéfa věnovat se jen psaní.

bannermodry468x60Jeho román Džungle před tabulí se stal bestsellerem roku 1954 a svým pranýřováním poměrů v americkém školství vyvolal bouřlivou společenskou reakci. Od té doby vydával jednu knihu za druhou. Žil na Long Islandu s manželkou Anitou a třemi syny – Tedem a dvojčaty Markem a Richardem. Zemřel 6. Července 2005 ve městě Weston ve státě Connecticut. Pod jménem McBain napsal desítky románů s detektivem Stevem Carellou ze smyšleného 87. Revíru ve městě Isola (později byly uvedeny jako televizní seriál a některé zfimovány) i další kriminální příběhy. Sestavil i několik antologií detektivních povídek jiných autorů, do každého svazku přidal vždy i jednu vlastní povídku. Evan Hunter je také autorem scénáře k Hitchcockově filmu Ptáci (podle povídky Daphne du Maurier) nebo příběhů, které posloužily jako předlohy k televiznímu seriálu Columbo.

Renata Petříčková

Celkový čas nahrávky: 54:38

Nahrávka Českého rozhlasu Plzeň z roku 1990 pod názvem Modře vytetovaná dýka vychází nyní ve vydavatelství Českého rozhlasu, Radioservis, 2013, audioteka.cz