RECENZE: Ostré předměty – Audiokniha, ze které mrazí v zádech

S detektivkami a thrillery se doslova roztrhl pytel. Na pomyslném vrcholu vítězství hrdě vztyčují vlajku severští spisovatelé, ale ani zbytek světa nezůstává pozadu. V poslední době si i Amerika nárokuje svých pět minut slávy. Nemalé díky patří Gillian Flynn, bývalé novinářce a autorce bestselleru Zmizelá, který v současnosti sklízí úspěch po celém světě. Teď je ale na řadě její prvotina – Ostré předměty. A to v audio podobě.

Lidé jsou různí a každý z nás má ve skříni nějakého toho kostlivce. Výjimkou není ani Camille Preakerová, novinářka z podřadných chicagských novin a hlavně umělkyně. Plátnem je její tělo, štětcem je žiletka. Velmi ostrý předmět. A tím představování panoptika podivných postav tohoto kontroverzního psychothrilleru teprve začíná. Vrah běhající po svobodě rozhodně nebude jediným problémem.

Měl to pro ni být špičkový sólokapr, odrazový můstek k zářné kariéře, ale proměnilo se to v řadu traumatických vzpomínek z dětství a moře krve. Zapádákov Wind Gap ve státě Missouri byste si k založení rodiny a prožití klidného života rozhodně nevybrali. Camille se vrací do rodného města, aby zde napsala o záhadném zmizení malé holčičky. Před rokem došlo k činu stejného rázu, dítě však našli po vytrvalém pátrání mrtvé. A teď se bojí nejhoršího. Novináři jednoduše milují krvavé příběhy, proto je tu Camille. Ta však zápasí jak s článkem do novin, tak i se svojí velmi citově chladnou matkou, vzpomínkami na dětství, ohavnou vraždou, nevlastní sestrou, samotným vrahem a sebepoškozováním.

ostre-predmety-duzeTichá voda břehy mele. Dokonalým příkladem je Gillian Flynn. Éterický zevnějšek této spisovatelky versus brutální příběh, který přetéká vulgaritou, zvráceností a mrazivou atmosférou. Při pohledu na fotografii se nabízí otázka, zda to vůbec napsala ona. Šokující, napínavé, děsivě znepokojivé. Bez zbytečných okolků, vysvětleno jednoduše a přímočaře. Autorka vtipně glosuje jakékoliv situace, i když hodně vulgárními slovy a s notnou dávkou ironie a černého humoru. Přemíru vaty, která je velkým problémem současné literatury, nahrazuje reálný příběh s celou paletou citů. Od abstinence mateřské lásky po nenávist, žárlivost a zlobu.

Na tomto příběhu je opravdu něco divného. Je to tou knihou samotnou? Nebo problém tkví v charakteru jednotlivých postav, ve vztazích, v atmosféře příběhu? Gillian Flynn ukazuje temnou stránku nás všech. A to hlavně žen. Jak dokážou být chladné, vypočítavé, kruté. Na odhalení vraha není potřeba bystré hlavinky, nemaže se žádný med kolem huby. Výlet do hloubky lidské duše není žádnou rodinnou dovolenou ani návštěvou ZOO. Nechybí pořádné pomazlení s tématy jako závislost na drogách, alkoholu a zvrácených sexuálních praktikách.

O namluvení audioknihy se tentokrát postarala Lenka Krobotová. Narodila se v roce 1977 známému herci a režisérovi Miroslavu Krobotovi a herečce Hance Doulové. Vystudovala činoherní herectví na DAMU a od roku 2000 je členkou souboru Dejvického divadla. Paralelně s hraním v divadle působí také u filmu a v rozhlase. Ostré předměty jsou její první zkušeností s namluvením audioknihy. Její hlubší hlas je jako šitý pro problémovou Camille. Přes 9 hodin jejího chrapláku v kombinaci se zvuky piana a kytary je poslechovou lahůdkou.

Gillian Flynn – Ostré předměty. 2014. One Hot Book. Délka: 9 hodin 21 min.

ANETA WUNDERLICHOVÁ

9