vydáno 21. 05. 2016

RECENZE: Atentát na Heydricha – přeneste se zpět do doby protektorátu

RECENZE: Atentát na Heydricha – přeneste se zpět do doby protektorátu Barush

Ve zkratce: Kniha plná zajímavých informací o událostech, které rozpoutaly heydrichiádu.

80%

Hodnocení čtenářů: 0 (0 hlasů)

Téma druhé světové války je i po půl století od jejího skončení stále aktuální. Touto problematikou se zabývá řada publikací. Kniha Atentát na Heydricha od českého autora Františka Emmerta je jednou z nich. Tvorba tohoto brněnského spisovatele mapuje historické události 20. století. Napsal například knihu o prvním československém prezidentovi T. G. Masarykovi, nebo o prvním českém prezidentovi Václavu Havlovi.

Obsah je rozdělen do pěti kapitol, každá se věnuje jednomu období protektorátu Čechy a Morava. První z nich se odehrává v roce 1939, tedy na začátku druhé světové války. Popisuje Heydrichův příchod na naše území. Druhá kapitola se věnuje účelu poslání tohoto předního Hitlerova muže. Ve třetí kapitole si můžete vytvořit obraz o londýnském exilu a prvních plánech na uskutečnění atentátu. V následující kapitole je rozebrán atentát samotný a heydrichiáda – teror, který museli čeští obyvatelé snášet po něm.

Podle pamětníků byl tehdy krásný jarní den, teploty šplhaly ke 25 stupňům a pražské ulice zalévaly sluneční paprsky. V 10 hodin a 32 minut se ve Valčíkově kapesním zrcátku konečně zablýskl odraz slunce. Nervozita parašutistů vrcholila: protektor jede sám, pouze s řidičem! Gabčík vystoupil z hloučku lidí čekajících na tramvaj a s balónovým přes ruku zamířil k ohybu zatáčky.

K tramvajové zastávce v křižovatce právě dojížděla tramvajová souprava číslo 14 složená z tažného a vlečného vozu. Poblíž místa se pohybovala také tramvaj číslo 3. Protektorův automobil Mercedes – Benz 320 – se ve stejnou chvíli objevil v zatáčce. Atentát bude mít nečekaně mnoho svědků.

Heydrich sedí vzpřímeně na sedadle spolujezdce. Zdálo by se, že otevřený luxusní vůz bude snadným terčem: pokud po něm Kubiš bude muset hodit bombu, protektor se před její explozí nikam neschová. V tom Gabčík odhazuje plášť a se samopalem v rukou vbíhá do vozovky přímo před zpomalený vůz.

V první části knihy autor uvádí dobový kontext. Utváří tak obraz nejen z protektorátu, ale i celé Evropy v první polovině 20. století. Je to důležitá část pro pochopení celé problematiky. Důkladně jsou zde rozebrány profily všech hlavních aktérů, včetně povahy jejich úkolů i konečných osudů. Atentát samotný je zde taktéž rozebrán do detailů, doplněný o různé informace například z londýnského exilu, které opět pomáhají ke korektnímu nazírání na situaci. Nejedná se však o pouhou lavinu faktů. Zmíněny jsou zde i osobní příběhy ze života nejen parašutistů, což dává publikaci nádech lidskosti a osobitosti. Autor nezapomíná ani na zmínku o vypálení Lidic a Ležáků včetně podrobnému popisu za jakých okolností a jakým způsobem k němu došlo.

KOUKNI SE  Recenze: Poslední naděje civilizace? Budete překvapeni, možná je od nás...

Kniha je doplněna ilustračními dobovými snímky a fyzickými faksimiliemi unikátních dokumentů, jako jsou například pasy atentátníků, což ještě více umocňuje emotivnost celého textu, který je skutečně realistickým popisem nejen atentátu samotného, ale také poměrů, které za protektorátu panovaly. Detailně jsou tu rozepsány profily jednotlivých aktérů, ať už ze strany německé, nebo ze strany českého odboje.

Barbora Koďousková

Atentát na Heydricha, František Emmert, C press 2016

Knihu si můžete zakoupit zde.