Recenze: Ant-Man je vtipná komiksová oddechovka

Marvel vytahuje další eso z rukávu a představuje nového, originálního hrdinu: Ant-Mana. Muž ve zmenšujícím obleku, který ovládá mravence, se stane dalším hrdinou v komiksovém světě, který vládne současné kinematografii. I tentokrát jde o záchranu světa, ale film hraje na uvolněnější notu, než Avengers a Strážci Galaxie.

Geniální vědec a vynálezce Hank Pym (Michael Douglas) před lety vynalezl zmenšující sérum, které pomocí speciálního obleku dokáže zmenšit člověka na velikost mravence, a přitom zvýšit jeho sílu a odolnost. Kromě své ženy však nikomu nevěřil natolik, aby mu existenci obleku potvrdil. Pymův bývalý student Darren Cross (Corey Stoll) se už dlouho snaží najít recept na sérum, který mu Pym nikdy neprozradil. Svůj vlastní zmenšovací oblek chce Cross prodat za velké peníze, ale především ho chce zneužít pro nekalé účely. Pym tam musí najít někoho, kdo jeho původní oblek oblékne, aby mohl nový oblek ukrást a zabránit tak potenciálnímu nebezpečí. Tím vyvoleným se stane dobrácký zlodějíček Scott Lang (Paul Rudd), který si za velmi sofistikovanou loupež ve stylu Robina Hooda odseděl tři roky ve vězení. Po propuštění se snaží sekat dobrotu, aby mohl vídat svou malou dcerku. Kamarádi ho však přesvědčí, aby vykradl sejf doktora Pyma. Nevědí přitom, že celá krádež má být pro Langa zkouškou schopností. Získání zmenšujícího obleku je však jen začátek velkého dobrodružství. Marvel's Ant-Man..Scott Lang/Ant-Man (Paul Rudd)..Photo Credit: Zade Rosenthal..? Marvel 2014

Zápletka nezní příliš dramaticky, a ani není. Crossovy nekalé úmysly jsou shrnuty do jednoho propagačního videa a jedné vraždy. Zbytek filmu je především o tom, jak se Lang stává Ant-Manem a sbližuje se s Pymovo dcerou Hope (Evangeline Lilly). Přitom se stihne zblízka seznámit s Falconem z Avengers a představí nám několik druhů sympatických a inteligentních mravenečků.

Ant-Man se točí výhradně kolem vznikajícího superhrdiny, podobně jako první Iron Man. Záchrana světa a myšlenky zločinců jsou posunuty až na třetí kolej. Zdá se, že v Marvelu dobře vědí, že neustálé zachraňování světů už je poněkud okoukané. Naopak neokoukané jsou postavy Ant-Manovo tří kamarádů (Michael Peña, David Dastmalchian a Tip Harris), z nichž každý má jiný vtipný přízvuk. Jindy nenápadný Michael Peña naprosto exceluje. Jeho vypravěčská technika je k popukání a těžko říct, jestli už byla tímhle způsobem někdy ve filmu použita. Skvělou volbou bylo také obsazení Paula Rudda do role komiksového hrdiny. Drobný a spíše nenápadný herec ukazuje naplno svůj komediální talent a těží doslova z každé věty. I když musí nutně ukázat svaly, jeho kouzlo je především v tom, že netouží zachraňovat svět. A k sympatickým mravencům má mnohdy blíž, než k lidem. Michael Douglas se do role mentora Pyma skvěle hodí, nekrade si scény pro sebe a nechává zářit Rudda. Úplně mi do role nesedí Evangeline Lilly, která je sice krásná a chytrá, ale taky trochu protivná. Nicméně že se hodí pro roli akční hrdinky, ukázala už v Hobitovi. Postavy na straně zla jsou předvídatelné a moc prostoru nemají. Nebojím se však, že by další díly nepřinesly dramatičtější zápletku.ant-man-evangeline-lilly

Hlavní potenciál filmu tkví v miniaturním světě, kterým se Ant-Man prohání. Skvělé je taky to, že se může libovolně měnit z velkého na malého a zpátky. Akční scény jsou díky tomu svižné a vzrušující. Objevování světa mravenců by klidně mohlo dostat víc prostoru, stejně jako samotní mravenci. Létající mravenec Antonio je pro Ant-Mana opravdovým parťákem a omylem zvětšený mravenec by mohl být skvělým humorným prvkem pro další filmy. Souboj dvou miniaturních hrdinů mezi modelem vláčku je vtipné, ale ne originální – téměř totožné scény známe z Noci v muzeu. Ant-Man by jistě mohl přinést víc originálních nápadů a prvků, ale scénář se zaměřuje především na lidské vztahy, což ne vždy funguje (ohraná rovnice „roztomilá dcerka + hodná bývalá manželka + její nepřející snoubenec“ už nemůže přinést nic nového). Zajímavý je tak především příběh Pymovy manželky, která podlehla používání zmenšovacího obleku, a tři Langovi kamarádi, kteří jsou v každé scéně zárukou záchvatů smíchu. Ant-Man-2015-4

Ant-Man hřeší na to, že je prvním dílem série, takže nemusí moc tlačit na pilu. Další díly potom v klidu můžou dávkovat víc akce, emocí i hrozeb. Bez skvělých komických hereckých výkonů by ale film byl poloviční. Nový hrdina ve světě Marvelu tak sice boduje, ale jeho hlavní úlohou je přitáhnout diváky na další filmy. Věřím tomu, že každý film by měl fungovat i sám o sobě, ne jen pro zasvěcené fanoušky. U Ant-Mana si tím nejsem tak úplně jistá. Nicméně mě film bavil a hlavně díky skvělému obsazení dávám vysoké hodnocení.

8
recenze-ant-man-je-vtipna-komiksova-oddechovkaAnt-Man hřeší na to, že je prvním dílem série, ale i tak je to svižný a vtipný akční kousek.