Recenze: 50 minut s impotentním komunistou i tulákem po hvězdách

Americký spisovatel, psycholog, vězeňský psychiatr a psychoanalytik praktikující hypnózu Robert M. Lindner se zabýval lidskou psychikou v padesátých letech minulého století (kniha Padesát minut – Pět příběhů z terapeutické praxe vyšla v roce 1954), přesto je autor svými metodami práce s psychiatrickými pacienty obdivuhodně moderní.

50 minut, tak je dlouhé sezení pacienta s psychiatrem. Autor nás provádí pěti příběhy ze své terapeutické praxe. Psychopatický vrah mladé dívky, krutý, s nedostatkem soucitu, sexuálně zvrácený. Důvod – stálý pobyt v dětských domovech, nedostatek lásky a incestní zaujetí matkou. Impotentní komunista, kterého disciplína, vyžadovaná stranou, bezvýhradnost víry, fakt, že strana má vždycky pravdu a požaduje absolutní, přísnou a nekompromisní oddanost, přivede svou naléhavostí k neuróze, která vyústí až k impotenci. Bulimička s nekontrolovatelnými záchvaty žravosti, jejichž prapůvod spočívá ve vztahu k otci, který opustil rodinu – despotovi a násilníkovi a k matce, invalidní, lítostivé a věčně naříkající ubožačce. Pacientka vlastně svými záchvaty stále hledá svého otce, se kterým chce podvědomě otěhotnět. Fašista, psychopat, pro Lindnera těžký oříšek. Základem jeho negativního postoje ke společnosti je nenávist k vlastní nefunkční rodině, chuť se za každou cenu prosadit a hlavně patologická a surová chuť ovládat jiné. Poslední případ zajímavé pětice pacientů je příběh, ve kterém se pohovka stává strojem na raketový pohon. Pacient v dětství utíká ke svým fantaziím, které pramení z osamocení (smrt otce, nezájem matky). Když se začne léčit u psychiatra už jako známý vědec, pohybuje se ve vzdálených galaxiích a žije vlastně dva paralelní životy. Jeden pozemský a druhý, odehrávající se ve vesmíru a podobající se science fiction.

Portál

Padesát minut

Autor popisuje příběhy svých pacientů bez okázalých slov, věcně, střízlivě, ale poutavě, zábavně a vtipně. Možná svou formou kniha není literární klenot, ale o to v první řadě psychiatrovi Lindnerovi určitě nešlo. Středem zájmu jsou jeho pacienti. Je dobrou zprávou pro všechny čtenáře, že psychiatrická onemocnění se dají léčit, pokud je pacient svým psychterapeutem správně odborně a se zaujetím veden. Někdy je to na dřeň, terapeut se nedokáže úplně od svých případů, zvláště těch lidsky složitých, úplně odstřihnout. Musí překonat přirozený odpor k zvlášť opovrženíhodným psychopatům. Je to práce o stálém porozumění, vhledu i nadhledu.

Kniha 50 minut – Pět příběhů z terapeutické praxe vyšla před 60 lety. Je dobré si občas takové čtení dopřát, protože i dnes potřebujeme porozumět sami sobě a svým občasným duševním běsům. Možná je taková potřeba ještě aktuálnější než před 60 lety. Robert M. Lindner nás provází klikatými cestami lidské psychiky zkušenou rukou optimistického a zaujatého pozorovatele a léčitele.

Bombeska

Vydalo nakladatelství Portál

9