Recenze 1425777_640670379309219_916956209_n

vydáno 17. 12. 2013

Recenze: Jen 17 provokuje erotikou i zpracováním

Snímek Jen 17 režiséra Francoise Ozona provází díky účasti na festivalu v Cannes a kontroverznímu tématu velká pozornost médií. Sází hlavně na krásu hlavní hrdinky a estetické pojetí.

Právě tento film byl vybrán pro slavností zahájení Festivalu francouzského filmu, jedné z nejnavštěvovanějších pražských filmových události. Film proto provází zvláštní aura očekávání. Hlavní hrdinku, sedmnáctiletou Isabelle, ztvárnila u nás neznámá francouzská herečka Marine Vacth. Děj se rozdělen do částí podle ročních období a začíná létem, které Isabelle tráví u moře s rodinou. Potká zde mladého Němce Felixe, se kterým prožije svoji první sexuální zkušenost. Po návratu do Paříže se stává luxusní call-girl, která se specializuje na starší muže. 1425777_640670379309219_916956209_n

Francois Ozon se nevyhýbal erotickým scénám, které se snažil zachytit festivalově esteticky. O hlavní postavě se toho ale moc nedozvíme. Její aktivity (komunikace s rodinou, školní hodiny, domlouvání schůzek s klienty) jsou tu zachyceny nezúčastněným dokumentárním okem  kamery. Na peníze, které za prostituci dostává, je zde kladen velký důraz, ale zároveň z filmu vyplývá, že nejsou hlavním motivem jejího jednání. Ten se totiž vůbec nedozvíme. Při terapii, na kterou Isabelle pošle její matka (Geraldine Palhais) je nastíněné vysvětlení, že jde o klasický problematický vztah s otcem, ale příliš pravděpodobné to není.

Silná atmosféra se filmu nedá upřít a je pravděpodobné, že nezodpovězené otázky byly  režisérovým záměrem, chce tak dát prostor divákově představivosti. I tak by ale hlubší zasvěcení diváka do příběhu neuškodilo, takto film jen popisuje a nechává publikum trochu chladným. K otázce prostituce nezaujímá snímek žádný postoj a nesnaží se ji vykreslit jako vyloženě negativní jev. V tomto případě se skoro zdá, jako by pro hlavní hrdinku byla prostituce zajímavou zkušeností, jak sama Isabelle více méně říká během své terapie.

Originální francouzský název, Mladá a krásná, film dokonale vystihuje. Marine Vacth byla pro svoji roli vybrána opravdu dobře, možná až příliš dobře. Film totiž hlavně oslavuje její krásu a ta se stává ústředním motivem, který na sebe strhává pozornost a prosazuje se na úkor hlubšího vykreslení postav. O samotné Isabelle tedy toho moct říct nejde,  kromě toho, že je krásná a mladá. Zdá se, že je uzavřená sama do sebe, nevychází příliš se svojí rodinou, ale žádný důvod k tomu zřejmě nemá. Na konci filmu to působí, že v určitém slova smyslu nalezne sama sebe, když naváže vyrovnaný vztah se stejně starým Victorem. Toho pak ale zcela nečekaně opustí. 526523

Dobré knihy

Jen 17 nechává až příliš mnoho věci nevysvětlených a nepochopených.  I přesto mu nechybí styl a dojem v divákovi zanechá. Mezi silné stránky patří dobře zvládnutá estetická stránka filmu. Osvěžují je i délka, s 95 minutami dnes patří mezi kratší filmy a děj postupuje poměrně svižně. Celkově film rozhodně neurazí a pro festivalového diváka může být zajímavým zážitkem.

Jen 17
Francie, 2013, 95 min
Režie: Francois Ozon