Recenze: Kniha zrcadel, bludiště pravdy a lží

Pravda jednoho je lží druhého. Spletité bludiště pravdy a lží vám ukáže Kniha zrcadel, která si pohrává se zajímavou myšlenkou, že naše paměť nám vždy neslouží tak spolehlivě, jako bychom si přáli.

Literární agent Peter Katz obdrží nedokončený rukopis, který se točí kolem vraždy slavného profesora psychologie. Autor rukopisu Richard Flynn je do nevyřešené vraždy zapletený a po letech se rozhodl odkrýt pravdu. Jenže ta se skrývá hluboko pod pavučinou lží. A kniha je navíc nedokončená …

Richard Flynn umírá v nemocnici a zbývající část jeho knihy není nikde k nalezení. Peter se proto rozhodne zjistit, jak se vše odehrálo. Má před sebou nelehký úkol rozklíčovat desítky let starou vraždu a složit mozaiku střípků lží a pravdy. Je rozhodnutý chybějící část  knihy objevit a zjistit, co se v ní skrývá. Je možné, že z jejích stránek odhalí vraha? Kdo stojí za vraždou slavného profesora? Autor knihy, jeho přítelkyně Laura, někdo kdo chtěl přebrat profesorovi tajné výzkumy, nebo snad někdo úplně jiný? Otázek je spousta, ale málo odpovědí. Protože pravda je často pokřiveným obrazem lži toho druhého.

Host

Kniha zrcadel, novinka z nakladatelství Host, je detektivka, ve které se postupně, po kousíčkách odhaluje pravda a pozadí jedné brutální vraždy. Rumunský autor Eugen O. Chirovici čtenářům představuje opravdu spletitý příběh o pravdě, lžích a o tom, že lidské vzpomínky jsou jen nespolehlivým obrazem toho, co si chceme pamatovat.

Začátek je svižný a skvěle rozehraný. Kniha má velmi dobře našlápnuto a povzbudí čtenáře k dalšímu čtení. Na scéně se objevuje záhadný rukopis, který by mohl být novým literárním trhákem, jenže mu chybí konec. A tím vše začíná a zamotává se čím dál více. Postupně příběh vyprávějí tři hlavní hrdinové. Nejprve literární agent Peter Katz, poté jeho přítel novinář John Keller a vyšetřovatel Roy Freeman. Bohatě by však stačil jeden hlavní hrdina, protože takhle z toho má nepozorný čtenář brzy zamotanou hlavu.

Skládání střípků informací je zajímavé, ale chybí tu údernost, která by je znovu rozvířila. Chce to větší napětí a spád. Kniha zrcadel totiž není moc akční, nenajdete tu žádné překvapivé dech-vyrážející zvraty. Nejsou tu žádné  přestřelky, ani automobilové honičky ve stylu Kobry 11. Od této knihy čekejte spíše psychologické hrátky a trochu tajemství.  I když má příběh pořád stejné, poklidné tempo, které občas působí jako ukolébavka, nebojte se, neusnete. Pořád totiž budete zvědaví na to, jak to dopadne a kdo je vlastně tím pravým vrahem.

Autor si zakládá na tom, aby vám ukázal všechny podezřelé z různých úhlů pohledu. Každý říká něco jiného, jenže komu věřit? Kniha zrcadel vám tak naservíruje bludiště ve kterém nikdy nevíte, jestli se honíte za pravdou nebo za lží. Závěrečné odhalení je překvapivé, ale není to velkolepé finále, z kterého by jste se posadili na zadek. I ve finiši totiž kniha plyne stále stejným, pomalým tempem, jako unavený dostihový kůň.

Pokud právě nehledáte akční thriller ale psychologicky laděné detektivní čtení, je Kniha zrcadel dobrá volba. I když má menší nedostatky, čte se dobře a umí zaujmout. Skládání tohoto vražedného hlavolamu vás bude bavit a příjemně potrápí vaše mozkové závity.

E.O. Chirovici: Kniha zrcadel, Host, 2017, 348 stran.

Knihu můžete zakoupit ZDE.

7