RECENZE: Game – hra, ve které jde o život

Audiobook concept. Headphones and books on white isolated background.

Anders de la Mote je bývalý policista a momentálně pracuje jako mezinárodní konzultant bezpečnostních služeb. Jako spisovatel se zapsal do povědomí čtenářů trilogií thrillerů Game o zneužívání moderních počítačových technologií  Game nyní přichází v audio podobě prostřednictvím hlasu Jana Zadražila.

Hlavním hrdinou příběhu z chladného Švédska se stává muž kolem třicítky se jménem HP.  Když jsem toto jméno poprvé uslyšela, napadla mě značka počítačů. A vzhledem k tomu, že v knize jde celou dobu o téma IT, ani bych se tomuto záměru nedivila.

HP je krajně nesympatický chlap, který nemá peníze, práci, krade, a je to celkově takový nezmar, velice mírně řečeno. Cestou vlakem najde na sedadle ležet krásný mobil z leštěné oceli, s číslem na jeho zadní straně. Touha po penězích jej myšlenkami odvádí do nejbližší zastavárny, ale když mobil „ožije“, a ještě k tomu jej oslovuje jeho jménem, začíná být HP mnohem více zvědavý. Telefon mu nabízí odměny za splněné úkoly, dobrodružství, risk a adrenalin. A HP se pouští do hry. Plní zpočátku banální úkoly, které by zvládl kdejaký drzý puberťák, dostává se mu uznání, po kterém tak touží, a samozřejmě také odměn. Jenže úkoly jsou čím dál nebezpečnejší, a hranice mezi Hrou a realitou se začíná ztrácet. A ke všemu je v ohrožení spousta lidí. Ať už jde o jeho sestru Rebeccu, nebo jeho samotného.

Překvapilo mě, jak precizní a propracovaný je projekt s názvem „Hra“. A hlavně – jak jej autor podal v souvislosti s dnešním reálným světem. Ukázal, jak se dá IT svět zneužít, stejně jako lidé, kteří se v něm pohybují či naopak vůbec nepohybují, a vy si na chvíli promítnete všechny špatnosti, které se ve světě dějí, a říkáte si: „Sakra, že by na tom přece jenom bylo?“ Protože to, co slyšíte v příběhu, je tam úžasně prolnuto s realitou. Všechno do sebe zapadá, nikde nenajdete žádné prázdné místo, které by chybělo, nebo naopak místo, které by přebývalo. To má autor perfektně vymyšlené.

Audiokniha má jeden zajímavý rys. Všechny názvy kapitol jsou v angličtině. Nicméně právě ony názvy též dodávají knize jisté kouzlo, a posluchače (případně čtenáře) vtahují do děje. Audiokniha má kapitol 22, a trvá celkově 9 hodin a něco málo přes. Taktéž musím vyzdvihnout důmyslné střídání vypravování z pohledu Rebeccy a HP. U každého totiž posloucháte jiný příběh, které se nakonec spojí, ale autor umí střídmě dávkovat napětí právě střídáním vyprávění hrdinů.

Co je ale největším skvostem celé knihy, je závěr. I když se zpočátku poslední kapitoly může zdát trošku zbrklý, považuji jej jednoduše za mistrovský. Dokonale zmást, napínat, a pak udeřit. Nemám slov, ten závěr je naprosto ukázkový. Právě po poslechu poslední kapitoly jsem zůstala sedět ještě notnou chvíli. Vůbec, ale vůbec jsem to nečekala. I přes dokonalost celé knihy považuji právě závěr za korunu celého příběhu. Možná jde jen o můj osobní pocit, ale myslím i, že závěr dostal každého, kdo se s knihou setkal.

Knihu doporučuji. Považuji ji za nezdařilejší a nejpropracovanější dílo za poslední dobu. To téma, postavy, dění, hra samotná, nic z toho nemá chybu. Navíc v knize uslyšíte spoustu dobrých myšlenek. Jak HP v knize řekl: „V kyberprostoru vás nikdo neuslyší řvát.“

Andrea Herbanská

audiokniha Game; Anders de la Mote, vydavatel OneHotBook

8