Celosvětově nejznámější české herní tituly

České země v jednom rozhodně nezaostávají. A tím je tvorba her. Čeští vývojáři jich mají na svědomí stovky, ba i tisíce. A o některých jsme ještě ani neslyšeli. Ale dneska si připomene velice konkrétní české herní tituly. Přesně ty hry, které nezářily jen u nás, ale také v zahraničí. Schválně. Jestlipak si všimnete, že téměř všechny české hry, které udělaly díru do světa nesou názvy, které moc česky nezní.

Hidden & Dangerous

Před Hidden & Dangerous vznikla spousta více či méně úspěšných her v našich končinách. Ale až tato hra udělala první skutečně velkou díru do světa a ukázala, čeho jsou zlaté české ručičky schopné.

Jde o taktickou střílečku z pohledu první a třetí osoby, která vyšla v roce 1999 pro PC a o dva roky později pro konzoli Playstation 1. Veleúspěšnou taktickou střílečku zasazenou do bojů 2. světové války vyvinula firma Illusion Softworks (dnes 2K Czech). Hru distribuovala firma Take-Two Interactive a TalonSoft.

Na svou dobu šlo o velice propracovanou hru, která redefinovala pojem taktických realistických stříleček. Změn doznala také umělá inteligence nepřátel. Nejen díky těmto věcem získala hra mnoho pozitivních recenzí a ohlasů u nás a v zahraničí.

 

Operation Flashpoint: Cold War Crisis

Takto zní úplný název další celosvětově úspěšné taktické střílečky a bitevního simulátoru v jednom. Někteří upřednostňují kratší český název Operace Flashpoint. Hra vyšla jen o dva roky později než Hidden & Dangerous. Přesto se českým tvůrcům podařil další parádní kousek, se kterým prorazili ve světě.

Vývojáři z Bohemia Interactive se mohou pyšnit hrou, která několik týdnů ovládala žebříčky prodejnosti nejen u nás, ale také v USA nebo ve Velké Británii. Hru vydali hoši od Codemasters.

A v čem vlastně tkví úspěch Operation Flashpoint? V rozlehlosti map jednotlivých ostrovů, prakticky neomezené volnosti pohybu, zásahových zónách postav a dalších novinkách. Pokud se ptáte, co to jsou zásahové zóny – jde o přiblížení hry k realitě. Když vás nepřítel střelí do hlavy, nastává prakticky okamžitě smrt. Kdežto zásah do nohy musí být znásobený, aby vás zabil. Ve hře je také dobře nasimulovaný rozptyl a přesnost zbraní v závislosti na únavě vojáka, jeho poloze či typu zbraně.

Zkrátka hra je perfektně vybalancovaná mezi hratelností a reálným světem jako jedna z mála válečných simulátorů pro hardcore hráče.

 

Mafia: City of Lost Heaven

Málokdo, hlavně z Američanů, ví a když to zjistí, tak se diví, že tato legendární akční hra je původem z České republiky. Mafia je video herním titulem z pohledu třetí osoby vyvinutým v roce 2002 vývojářským týmem Illusion Softworks. V roce 2004 vyšla pro XBox a Playstation 2. Zatímco u nás a po Evropě se prodaly miliony kusů v PC verzi, v USA šla na dračku konzolová verze hry.

A proč je vlastně Mafia považovaná za jednu z nejlepších českých her vůbec? Těžko říct, ale nejspíš díky skvělému příběhu, dobře napsaným postavám, úchvatnému fiktivnímu městu 30. let 20. století a fantastickému hudebnímu doprovodu. Pro každého je to něco jiného.

Mafia bývá často srovnáváná se sérií GTA, oproti které nabízí dospělejší příběh, na svou dobu realističtější a detailnější zpracování města, některých částí města (letiště, muzeum) a automobilů. Vytýkaná byla slabá umělá inteligence nepřátel. Ty vyrovnala vytrvalost policejních vozidel, kterým bylo za těžší přestupek skoro nemožné ujet. Nejjednodušší bylo opustit vozidlo a ujet nadzemkou.

V roce 2010 pak vyšla neméně úspěšná Mafia II. Loni pak vyšla Mafia III čistě v americké režii za přispění několika českých vývojářů. Ale už to není to pravé ořechové.

 

ArmA: Armed Assault

Operation Flashpoint byla famózní hra, ale postupem času začínala být zastaralá. Tak se vývojáři ze studia Bohemia Interactive rozhodli, že je na čase přijít s něčím novým. Tak v roce 2006 spatřila světlo světa první ArmA.

Protože jde o taktickou vojenskou střílečku z pohledu první/třetí osoby a od stejných vývojářů – je ArmA považovaná za duchovního nástupce hry Operation Flashpoint. Liší se akorát vylepšenou grafikou, pokročilejším herním enginem a novým upgradeovaným editorem misí.

Kvůli právním sporům mezi studiem Bohemia Interactive a vydavateli Codemasters vyšla hra v některých zemích pod jiným názvem (např. v USA pod názvem ArmA: Combat Operations). Zajímavostí je, že příběh ve hře vychází hned z několika válečných konfliktů posledni doby. Především z dodnes neklidného rozdělení Severní a Jižní Koreje. Aby se podtrhl celosvětový úspěch, v roce 2007 hra vyšla také v Jihoafrické republice, v Japonsku, v Austrálii nebo na Novém Zélandu.

 

Euro Truck Simulator

Do pětice jde o další simulátor. Ne ale o vojenský/válečný, nýbrž o simulátor přepravy nákladu pomocí trucků/kamiónů. Tento herní počin vyrobila společnost SCS Software v roce 2008. Náplň hry je naprosto triviální. Cílem je převést náklad všeho druhu z místa na místo. Pokud možno v co nejlepším stavu za pomoci kamiónů.

Díky nenáročnosti a faktické návykovosti krásně vymodelovaných kamiónů nemůže tento jízdní simulátor v seznamu nejúspěšnějších českých her ve světě chybět. Navíc byla téhož roku, kdy vyšla, oceněná organizací EuroTra za pedagogický přínos.

V roce 2012 vyšlo ve všech ohledech vylepšené a rozšířené pokračování s názvem Euro Truck Simulátor 2. Dvojka přinesla třikrát více destinací, licencované tahače a hustší dopravní síť.

 

Další dílčí úspěchy

Další hry, které si zaslouží alespoň obšírnou poznamku, díky svým dílčím úspěchům u nasich sousedů nebo trochu dál v Evropě. Mezi tyto patří kouzelné adventury pro děti i dospělé – první Samorost a první Machinarium. Dále adventurní a dnes již kultovní série Polda (hlas Luďka Soboty). Pak postapokalyptická survival hra pro hardcore hráče se zombíky DayZ. Nejúspěšnější české RPG, Brány Skeldalu. A v neposlední řadě série sci-fi taktických strategií UFO (menší verze X-COMu).

 

 

Ondřej Blahut

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

13 − one =