Budoucnost her? Vývojář převedl Maria do rozšířené reality

Návštěvníci newyokského Central Parku mohli být tohoto měsíce svědky zvláštní události. Jakýsi muž oblečený jako Mario tam s podivnými brýlemi na očích poskakoval, chňapal po věcech, které tam nebyly a uhýbal před něčím, co nikdo neviděl. Ve skutečnosti (tedy v poněkud rozšířené skutečnosti) jen hrál legendární hru Super Mario Bros.

Osmadvacetiletý vývojář Abhishek Singh totiž pomocí Unity3D převedl celou první úroveň hry do rozšířené reality, aby si ji mohl zahrát na HoloLens, tedy na brýlích pro virtuální a rozšířenou realitu.

Ačkoliv na první pohled je to vlastně to samé, rozšířená realita se od virtuální reality výrazně liší. Ve virtuální realitě vidíte jen to, co je vytvořeno uměle, virtuálně. Ačkoliv s brýlemi pro virtuální realitu můžeme mít pocit, že tam skutečně jsme, celý svět je jen iluzí. Rozšířená realita (augmented reality) naproti tomu ukazuje reálný svět, ale zasazuje do něj virtuálně vytvořené věci. Třeba právě hru Super Mario Bros, ale využití zde najdou i různé katalogy a podobně.

Virtuální realita je v dnešní době relativně dostupná i pro střední třídu. Ceny se pohybují okolo 20 000 Kč, ale samotné brýle samozřejmě nemají žádnou výpočetní kapacitu a v podstatě jen nahrazují obrazovku.

HoloLens, brýle pro rozšířenou realitu od společnosti Microsoft, po vás nevyžadují nošení výkonného počítače na zádech. Vše potřebné k provozu mají zabudované přímo v sobě. To se na druhou stranu odráží v jejich technologické náročnosti a tedy i v ceně. HoloLens vás v současnosti přijdou na hezké 3000 dolarů.

KOUKNI SE  Nejlepší hry roku 2023

Jak rozšířená, tak virtuální realita se na poli herního průmyslu ale potýká s velkým problémem – nedostatkem obsahu. Je to začarovaný kruh. Lidé si nebudou brýle pro VR a RR kupovat kvůli hraní, dokud na ně nebude existovat dost her, které by si na nich mohli zahrát. A vývojáři nebudou ve velkém vyvíjet hry pro VR a RR, dokud je bude vlastnit jen hrstka hráčů, kteří by si je mohli koupit.

Cesta z tohoto začarovaného kruhu bude vyžadovat především čas a odvážné (a nejspíš prodělečné) investice. Jinou cestou by ovšem mohli být hříčky podobné této. Je jasné, že nikdo si HoloLens nekoupí, aby si na nich mohl zahrát Super Mario Bros, na druhou stranu všichni jsme přece viděli masivní úspěch Pokémon Go, což je také hra v rozšířené realitě.

Pokémon Go ukázal, že po světě chodí obrovská masa lidí, která si ráda nějak ozvláštní třeba procházku se psem. Rozšířená realita může z nudného venčení, cesty na nákup nebo obyčejného běhání udělat nefalšované dobrodružství. Super Mario Bros. pro virtuální realitu je jen další ukázka toho, jaký potenciál rozšířená realita skrývá.

Jan Marek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

thirteen − 12 =