Recenze: Apocalypto

apocalypto1Mel Gibson ( známý též jako australský šílený Max) natočil svůj druhý film. Zvolil prostředí deštných pralesů a příběh zasadil do období předpokládaného úpadku mayské kultury. Gibson spatřil, jak sám deklaruje, v degeneraci mayské civilizace analogii k dnešnímu stavu naší západní civilizace. Postavil proti sobě představitele Mayů, které vyobrazil jako vyšinuté nihilisty, kteří se vyžívají v hrubém násilí a bizarním chování ( a v ještě bizarnějších módních doplňcích), a uprostřed pralesa spokojeně žijící kmen obyčejných divochů.

Idylický život primitivního kmene protne jednoho dne nezvaná návštěva. Přichází mayští bojovníci, při krátké bitvě vypálí vesnici a pozabíjí půlku kmene a dospělé a zdravé jedince donutí k pouti zpět do místa mayských chrámů, kde mají být obětováni k usmíření zlovolných bohů. Zapomínají však na těhotnou ženu ukrytou ve studni, manželku hlavního hrdiny příběhu, divocha jménem Jaguáří tlapka. Ten je spolu se soukmenovci po strastiplné cestě dovlečen k obětnímu oltáři, kde by měl přijít o hlavu. Znenadání však dojde k zatmění slunce a mayští kněží pod dojmem vyslyšení jejich rituálů popravy dalších divochů přeruší. V následné hře na lovnou zvěř ( Hra na lovnou zvěř, při níž jsou vypuštěni do prostoru hřiště dvě oběti, které se snaží uniknout připraveným šípům a kopím jejich protivníků. Na hřišti čeká pomocník, který usmrcuje zraněné a umírající. Inspirace pro nudné české reality show) se Jaguáří tlapce podaří uprchnout. Druhá polovina filmu je věnovaná honbě bojovníků za divochem Tlapkou, který utíká zpět k svému domovu, kde svůj boj o život a o život svých dětí mezitím svádí ve studni jeho manželka Seven.

KOUKNI SE  Recenze: Strasti a slasti fotbalisty Beckhama

Mayové, jakož i jejich motivace jsou načrtnuty jen v hrubých obrysech nebo vůbec. Nedozvíme se nic o nemoci, která je sužuje, spatříme jen mrtvé, zohyzděné a ztrápené tváře zbídačelých lidí. Nikdo z nich toho ve filmu moc nenamluví, uslyšíme jen patetickou kletbu malé nemocné holčičky směrem k putujícím bojovníkům. Charakter jejich kultury máme usoudit z vizuálního ztvárnění, které nám Maye představuje jako vyšinutou chaotickou společnost, nesmyslně se pachtící a stavící megalomanské stavby, nebetyčně krutou ke svým poddaným i nepřátelům. Daleko větší pozornost je věnována ve filmu hlavnímu hrdinovi Jaguáří Tlapce, jeho manželce Seven a jejich společnému boji o přežití. Oba jsou nadáni heroickou až nadlidskou vytrvalostí a silou: On po probodnutí hrudi oštěpem pádí pralesem jako čamrda, dokonce se mu podaří utéct jaguárovi, který ho překvapí v koruně stromu. Ona zase dokáže ve studni porodit zdravé dítě, i když se již se synem topí a předtím spadla ze stěny studny. Po krátkém proslovu hlavního hrdiny u vodopádů, kdy ubezpečí přesilu mayských bojovníků, že ten les je jeho otce a že to tak zůstane, pochopíme, že to myslí opravdu vážně a že slovo dodrží.

Svižný akční (dobrodružný) film s mýtickými až pohádkovými prvky, s vizuálně přitažlivou atmosférou divočiny a všemu co k ní patří ( zvěř, vodopády atd.) a poutavými záběry brutálního násilí (až sadistickou posedlost v zobrazování násilí Gibson projevil už u své režijní prvotiny Utrpení Ježíše Krista). Žádného slibovaného hlubšího poselství se nedočkáme ( pomineme-li vítězství dobra nad zlem), ale snad je to tak lepší.

KOUKNI SE  Recenze: Oppenheimer je projekcí nedostatků i schopností režiséra Christophera Nolana

  • Apocalypto
  • USA 2006
  • 139 min
  • Režie:Mel Gibson
  • Hrají: Rudy Youngblood, Dalia Hernandez, Mayra Serbulo, Gerardo Taracena
  • Scénář:Mel Gibson, Farhad Safinia
  • Kamera:Dean Semler
  • Hudba:James Horner

Kubin

PŘEHLED RECENZE
Hodnocení
7
apocalyptoSvižný akční (dobrodružný) film s mýtickými až pohádkovými prvky, s vizuálně přitažlivou atmosférou divočiny a všemu co k ní patří ( zvěř, vodopády atd.) a poutavými záběry brutálního násilí.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

sixteen + 12 =