Recenze: Alois Nebel

Výpravčí Alois Nebel je nutkavě nezúčastněným průvodcem po stopách temné minulosti. Díky noir černobílému animovanému formátu a technice rotoskopie, která zanimované reálné postavy něžně rozvlňuje, je to silně atmosférická podívaná. Nejen detailně provedený retro-styl skleniček na kávu, sanitek nebo budov (staré hlavní nádraží v Praze) usnadňuje vrátit se do časů na sklonku totality (1989). Přitažlivé je hlavně intuitivně a citem vedené vyobrazování atmosféry tísně, přetvářky, nedůvěry, prospěchářství a bezcharakternosti, toho negativního, co se vyjevuje z nevyzpytatelného prostředí nočního a deštivého lesa Jeseníků a z mlčenlivosti hlavní postavy filmu Aloise Nebela (Miroslav Krobot) a totálně Němého (Karel Roden). Těžko o Nebelovi smýšlet jako o hrdinovi, pokud mluví, tak většinou z cesty, apatické chování a pobyt v psychiatrické léčebně jej staví do role rezignovaného vyvržence, pomateného a traumatizovaného svědka, přes kterého se přehnaly dějiny. Rudiš, spolu se Švejdíkem (Jaromír 99) autor scénáře a komiksové předlohy, se netají inspirací poetikou Hrabalových malých velkých lidí z okraje společnosti. Proto to syrové prostředí nádražních hospod, záchodků, proto to sprosté vyjadřování a chování všech přítomných. Vztah nádražáka Aloise s hajzlbábou Květou je ukázkovým příkladem lásky mezi dvěma perličkami na dně společnosti. Štědrý večer Aloise a Květy v doprovodu zpívajícího Václava Neckáře patří k nejdojemnějším scénám filmu.

Jak je film silný v tom, co neříká, jen naznačuje a věrně zobrazuje, tak škobrtá o snahu zachytit westernový dramatický oblouk táhnoucí se pozadím celého filmu. Čert vem, že z Nebelových traumatických vzpomínek na odsun sudetských němců a krásnou Dorothe (Tereza Voříšková) se dozvídáme jen slabé útržky tehdejších událostí a vztahy mezi jednotlivými aktéry a důvod Němého pomsty si musí divák domýšlet. Doslovnost by už tak chatrné zápletce jen ublížila a diváka zvyklého u filmů hlavně přemýšlet to alespoň zaměstná. Jediným zdrojem napětí v očekávání budoucího je pobíhající, motající se a zírající Němý. Jeho postava se vzpírá jakékoliv identifikaci s dramatickým hrdinou, vzbuzuje spíš lítost a závěrečná scéna nepřináší žádný pocit satisfakce. Příběh pomsty zamotaný do jesenické mlhy Aloise Nebela má pachuť bezradnosti, kdy každá z postav může být vnímána jako oběť něčeho, co jí přesahuje (společenské uspořádání, příroda).

KOUKNI SE  Recenze: Mission: Impossible Odplata - První část opět překonává hranice diváckých očekávání

Alois Nebel je neskrývavě bezradný („Nevím, co mám dělat“), nenabízí žádná řešení ani nepokládá žádné otázky. Přináší silný zážitek svědectví o době nedávno minulé. Je to svědectví unikátní svou formou a přístupem, syrové ve svém hodnověrném lpění na detailech, svědectví Hrabalovsky poetické a rezignované-jsme jen cestující vlaku napříč dějinnými událostmi a koleje se za námi i před námi ztrácí v mlze. Je to ale jeden z mála filmů, který se naší historie dotýká bez zlehčování (Pelíšky, Pupendo, Občanský průkaz) nebo vyprázdněné retro-banalizace (seriál Vyprávěj). Malou škvírkou (jak zpívá v závěrečných titulcích o končící zimě Jaromír Švejdík) tu profukují i zatím filmově neotevřená témata (vyhnání sudetských němců). Moc by mě zajímalo, jaké dojmy si z filmu odnáší zahraniční diváci.

Kubin

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

one × 2 =